Båndgrundling (Pseudorasbora parva)

Båndgrundling (Pseudorasbora parva) båndgrundlingefiskeri, invasiv, art,
Båndgrundling (Pseudorasbora parva) båndgrundlingefiskeri, invasiv, art, Båndgrundling (Pseudorasbora parva) båndgrundlingefiskeri, invasiv, art, Båndgrundling (Pseudorasbora parva) båndgrundlingefiskeri, invasiv, art, Båndgrundling (Pseudorasbora parva) båndgrundlingefiskeri, invasiv, art,

Kendetegn - Sådan kender du båndgrundling

Båndgrundlingen har en karakteristisk opadvendt mund. Den opadvendte mund gør det nemt for fisken at spise fra vandoverfladen, men den kan også sagtens tage føde til sig længere nede i vandet eller fra bunden. Når båndgrundlingen spiser fra vandoverfladen, laver den ofte en karakteristisk j og skarp smaskelyd, som nærmest lyder som knitren fra et bål. Båndgrundlingen har en mørk stribe eller et bånd langs siden, dog kan det være nærmest umuligt at se på nogle individer, da hele fisken kan være meget mørk.

Båndgrundlingefiskeri - Hvordan fanger man båndgrundling?

Båndgrundlingen er som regel ret grådig, og kan nemt fanges på en lille størrelse 22 enkeltkrog agnet med et par millimeter regnorm. Fisker man med en hel regnorm på en større krog, er båndgrundlingen ikke bleg for at bide sig fast i ormen, og på den måde kan man være heldig at få en båndgrundling på land, uden at den er kroget. Dette fænomen vil man også kunne opleve med hundestejler.

Fiskepladser - Hvor fanges båndgrundling?

Båndgrundlingen findes ikke ret mange steder i Danmark. Men der er en stor bestand af dem i nogle damme og en bæk, som har forbindelse til Århus Å.
Båndgrundlingen er en indført art i Danmark, og er en såkaldt invasiv art. Båndgrundlingen kan købes som havedamsfisk, og spredningen i den danske natur skyldes formegentligt at havedamsejere har udsat fisken. Båndgrundlingen kan formere sig voldsomt, og kan ødelægge levegrundlaget for de hjemmehørende arter, i området hvor den spreder sig.

Spisefisk - Tilberedning af båndgrundling

Båndgrundlinger spises ikke i Danmark.

Hvor stor kan en båndgrundling blive?

Den tungeste båndgrundling indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,006 kg. Den længste båndgrundling indrapporteret på FiskeFoto er 8,9 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for båndgrundling 9,5 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges båndgrundling?

Båndgrundlingen er tilsyneladende mest aktiv uden for vintermånederne.
Januar
00 1127220 20 0

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for båndgrundling

Mikro rekord9,5 cm.

Hvad vejer en båndgrundling ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af båndgrundling med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Båndgrundling på andre sprog

Engelsk:topmouth gudgeon
Tysk:Blaubandbärbling
Latin:Pseudorasbora parva
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for båndgrundling:

Der findes ingen mindstemål for båndgrundling.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for båndgrundling:

Der findes ingen fredningstider for båndgrundling.
Find alle fredningstider for danske fisk her

17 fangster af Båndgrundling

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med båndgrundling-fangster

Fiskeundersøgelsen 2023 - Båndgrundling

Sammen med Søren og Jørn gik turen i dag til en sø, hvor jeg en gang om året i en årrække, har fået lov at lave fiskeundersøgelse. Der findes nemlig mange af den uønskede og invasive art båndgrundling i søen, og derfor er kommunen interesseret i at følge udviklingen af bestanden.
Der var også masser af båndgrundlinger i dag, og vi fik hurtigt fanget nogle eksemplarer både på stang og med sænkenet. Derefter fiskede vi med stang efter søens større beboer, karper, sølvkarusser og sudere. Karper var der lidt af i dag, men ikke nogle sølvkarusser eller sudere.

Båndgrundling i massevis

båndgrundlingespottet var der med liv end tidligere år. Det ser desværre ud som om der er kommet endnu flere af den lille invasive drønnert. Karperne var der også godt gang i.

Fiskeundersøgelse i Båndgrundlingesøen

Normalt er der fiskeri forbudt i søen hvor båndgrundlingerne bor, men med en tilladelse til fiskeundersøgelse tog jeg sammen med Jørn til søen, hvor vi også fiskede sammen sidste år.
Målet med undersøgelsen var at finde ud af om den invasive båndgrundling stadigt var talrig i søen, samt at undersøge hvilke fiskearter der ellers var i søen.
Vi startede med at fiske med flåd og små kroge i størrelse 22 - 28 agnet med regnorm. Båndgrundlingerne var i den grad stadigt til stede, og vi fangede hurtigt en håndfuld af de små fisk. Efterfølgende lagde jeg et sænkenet ud, som jeg agnede med toastbrød. Efter en halv time blev sænkenettet hevet op, og omkring 50 båndgrundlinger lå og sprællede på nettet.
Efter fiskeriet efter småfisk, gik vi over til at fiske med større kroge agnet med majs og toastbrød. Der var godt gang i søens fredfisk. De lange slanke karper var vilde med brødet, og søens sølvkarusser og sudere tog både brød og majs. Dagens lille overraskelse var en skalle som Jørn fangede, det er den første skalle vi har fanget i denne sø.

Båndgrundlinger og karper

Fiskeundersøgelsens anden etape gik til en dam, hvor man normalt ikke må fiske. Jeg havde dog tilladelserne fra kommunen i orden, da jeg skulle lave en fiskeundersøge af den invasive båndgrundling. Sidste år fangede jeg mange båndgrundlinger i søen, så mon ikke det også kunne lade sig gøre i år, selvom at jeg fiskede i søen noget tidligere på året sidste år.
Det var ingen problemer at fange båndgrundlinger, og både jeg og min fiskemakker Jørn fik mange af de små aggressive fisk på krog og orm. Vi fangede også mange båndgrundlinger med sænkenet som jeg agnede med toastbrød.
Ud over båndgrundlinger fangede vi også skælkarpe, sølvkarusse og en lille måge af en slags. Jeg stod for fjerkræet, imens Jørn fik de flotte karper og sølvkarussen.

DK rekord i båndgrundling

En opfølgning på fiskeundersøgelsen i båndgrundlingesøen. Se den forrige rapport her: https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/fiskeundersoegelse-i-baandgrundlingesoeen/3332 Idag startede jeg med at fiske lidt med mit rejehov, det gav hurtigt omkring 20 båndgrundlinger. Derefter fiskede jeg lidt med fiskestang. Det var nemt at fange båndgrundlingerne idag, og jeg fik over 20 på fiskestang. Nogle af fiskene var store, og dagens største slog den nuværende danmarksrekord som er på 8,0 cm. Min båndgrundling var 8,9 cm, og vil blive meldt til Det Danske Rekordudvalg som en potentiel danmarksrekord.

Et gensyn med båndgrundling

Det er 5 år siden at jeg sidst fangede en båndgrundling i nogle damme ved Århus, men jeg havde fået nys om et nyt sted, hvor jeg kunne prøve at fange en. Tidligere på året fangede jeg en del båndgrundlinger i søen med net, så jeg vidste at de var der!
Der var ret hurtigt lidt småpilleri ved ormen, men fiskene var svære at kroge. Så jeg gik ned i den allermindste krogstørrelse jeg havde i grejæsken, og agnede krogen med 2 mm. regnorm. Det fungerede, og på kort tid fanged jeg 8 fine båndgrundlinger. Den største var 7,3 cm. lang, så der var lige et stykke op til danmarksrekorden som i øjeblikket er 8,0 cm. Søen må jeg give et par timer igen en anden gang.
Vis hele fangstrapporten

Fangstrapport fra Østjylland, dam ved Århus (Sø / mose)

YES YES YES! En helt ny art. Den lille indførte fisk båndgrundlingen ville omsider bide på min krog.
Da jeg ankom til søen hvor båndgrundligerne bor, spottede jeg et par fisk som stod oven på en hvid plasticpose som lå i vandet. Den hvide baggrundsfarve gjorde det nemt at se de små fisk. Jeg fiskede med en lille størrelse 22 KAMASAN krog, og brugte et stykke siv som prop. Fiskene var ikke umiddelbart interesserede i ormen, men efter et stykke tid var der en der nappede til den, og hurtigt kom der flere fisk til som også nappede i ormen. Ormen blev spist, og jeg satte et nyt stykke orm på krogen, denne gang et helt lille stykke på ca. 5 mm. Der gik igen lidt tid, og så skete det samme som tidligere, een fisk nappede til ormen, og så gik alle de andre også i gang med at nappe, og lige pludseligt sad en af dem på krogen! Det er jo ikke hverdagskost med en helt ny fiskeart, men måske bliver det også i år, at jeg fanger rimte, stør eller sortmundet kutling?