Bitterling (Rhodeus amarus)

Bitterling (Rhodeus amarus) bitterlingfiskeri,
Bitterling (Rhodeus amarus) bitterlingfiskeri, Bitterling (Rhodeus amarus) bitterlingfiskeri, Bitterling (Rhodeus amarus) bitterlingfiskeri, Bitterling (Rhodeus amarus) bitterlingfiskeri,

Kendetegn - Sådan kender du bitterling

Bitterling er en lille jrygget fisk, som i kropsbygning kan minde om en lille brasen eller flire. Bitterlingen bliver op til ca. 10 cm. lang. Bitterlingen har en skinnende tyrkis stribe langs siden, især han bitterlingen kan være meget fin og farvestrående. Bitterlingens mund er meget lille. Hun bitterlingen lægger æg igennem et langt rør, som kommer ud af bagenden af fisken. Røret bruges til at lægge æggene ind i levende muslinger, hvor de sætter sig fast og klækker.

Bitterlingfiskeri - Hvordan fanger man bitterling?

Bitterlingen kan være forholdsvist hugvillig, men da munden er lille, skal der bruges små kroge. Bitterling er blevet fanget på størrelse 25 enkeltkroge, men endnu mindre kroge vil måske være en fordel. Krogen kan agnes med et lille stykke regnorm, og monteres under flåd eller på et bundrig.

Fiskepladser - Hvor fanges bitterling?

Bitterling rer ikke oprindeligt til i Danmark, og findes kun steder, hvor den er blevet udsat af mennesker. Derfor skal man kende et helt specifikt fiskespot, for at kunne fiske målrettet efter bitterling. Bitterlingen har været en populær arkvariefisk, og de udsatte fisk stammer formegentligt fra danske stueakvarier eller havedamme.

Spisefisk - Tilberedning af bitterling

Bitterlingen spises ikke i Danmark.

Hvor stor kan en bitterling blive?

Den længste bitterling indrapporteret på FiskeFoto er 9,8 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for bitterling 9,8 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges bitterling?

Bitterlingen er tilsyneladende mest aktiv i sommermånederne i Danmark.
Januar
00 0 12430 310 0

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for bitterling

Mikro rekord9,8 cm.

Sammenlign billeder af bitterling med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Bitterling på andre sprog

Engelsk:bitterling
Tysk:Bauerkärpflein, Bitterfisch, Bitterling
Latin:Rhodeus amarus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for bitterling:

Der findes ingen mindstemål for bitterling.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for bitterling:

Der findes ingen fredningstider for bitterling.
Find alle fredningstider for danske fisk her

14 fangster af Bitterling

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med bitterling-fangster

Rekordstor bitterling

For nylig opdagede jeg nogle store bitterlinger i en nordsjællandsk sø, og de skulle naturligvis have et forsøg med mikrogrejet. I begyndelsen havde jeg lidt problemer med drillesyge skaller og rudskaller, men til sidst lykkedes det at lande to kæmpestore bitterlinger på hhv. 9,2 og 9,8 cm - begge over den gældende danmarksrekord.

Den bitre bitterling

Et stop ved bitterlingspottet gav hurtigt en enkelt bitterling.

Den bitre ende - bitterling

Et smut forbi bitterling-spottet hvor jeg hurtigt fik en bitterling til årslisten. Det blev også til grundling, skalle og aborre.

Endeligt en Bitterling

Med kun ganske få manglende ferskvandsarter på UL-scorekortet, kan jagten på tilbageværende intensiveres. Derfor forsøgte jeg endnu endnu engang at lokalisere den lille svære karpefisk. Og denne gang var jeg heldig, og kunne lande et par håndfulde eksemplarer af den farvestrålende lille fyr.

Bitterling ..

På vej i sommer hus ville vi lige prøve en sø hvor jeg før havde fanget bitterlig .Jeg fangede hurtig en lille aborer men så spottede vi nogle bitterlinger .Jeg lånte en mindre krog af Kasper og så fik jeg 2 bitterlinger .Det var min første bitterling i år men har fanget dem på samme spot for 2 år siden og det var Danmarks rekord den gang.

Målrettet fiskeri efter bitterling

Yeah!!! -endnu en milepæl i form af fiskeart nr. 60 i år...

Efter flere ugers research og telefonisk kontakt til en række personer, var det endelig blevet tid til en tur efter en enormt spændende fiskeart, som jeg har set meget frem til. Europæisk bitterling er med sin lille bitte mund et fortrinligt mål for den tålmodige artsfisker, da dette ikke er den nemmeste fisk at få kroget på de helt små kroge. - eller i hvert ikke i denne sø, som jeg i dag valgte at fiske.

Efter omtrent 1,5 times fiskeri og 1000 skaller, lykkedes det mig endelig at lande fiskeart nr. 60 i form af Europæisk bitterling. -Fisken målte 6,4 cm og er derfor også potentiel ny dansk rekord. 😁

Bitterlingfiskeri

På vej hjem fra det vestjyske skulle jeg lige se, om bitterlingerne var hjemme. Der var masser af bitterlinger, men de var svære at kroge. Efter flere timers fiskeri lykkedes det mig dog at fange en fin fisk på 7,7 cm. Det er lidt større end den eksisterende danmarksrekord, men der er dog tilmeldt en bitterling på 7,8 cm, som er fanget før min bitterling.

Bitterling fra den gode fiskeplads

Forleden fangede min kammerat Søren en art, som man meget sjældent rer om i Danmark, en bitterling. Bitterling rer ikke oprindeligt til i den danske natur, men de holdes som akvariefisk og havedamsfisk, og på den måde er de havnet i naturen nogle steder. På vej hjem fra det vestjyske, skulle jeg lige forbi stedet, som Søren havde fortalt mig om.
Der var masser af bitterlinger, og jeg startede med at fiske med flåd og en lille stump regnorm på en størrelse 25 enkeltkrog. Bitterlingene var rimeligt hugvillige, men de var fantastisk hurtige til at spytte agnen ud igen! Flådfiskeriet fungerede ikke rigtigt, så jeg riggede om til et lille bundforfang, hvor jeg havde lidt bedre mulighed for at placere agnen ved fiskene. Efter 4 - 5 timers fiskeri og måske 50 nap fra bitterlinger, fik jeg omsider en på krogen. En fin stor hunfisk på hele 7,2 cm. Kort tid efter fik jeg lokket endnu en bitterling på krogen, denne gang en mindre hanfisk. Hanfisken var mere farvestrålende end hunfisken, og ikke nær så tyk som den store hunfisk, som sikkert har været fyldt af rogn.
Dejlig og helt ny ferskvandsart!
Vis hele fangstrapporten

På micro tur i det vestjyske

Prøvede en sø på vej i sommerhus hvor jeg så nogle fisk jeg ikke kendte men fangede dem ikke men på vej hjem i dag prøvede jeg igen og var heldig og fange en bitterling