Gedde (Esox lucius)

Gedde (Esox lucius) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,, Gedde (Esox lucius) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,, Gedde (Esox lucius) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,, Gedde (Esox lucius) geddefiskeri, glubsk, rovfisk, agnfisk, stålforfang, forfang,,

Kendetegn - Sådan kender du gedde

Gedden kendes bl.a. på dens sylespidse og talrige tænder som sidder i geddens store kæft. Geddens farve kan variere meget, camouflagemønstret på side og ryg kan være gult, brunt og grønt imens bugen altid har en lysere hvid eller gullig farve. Gedden er en af de største rovfisk vi har i ferskvand i Danmark.
Gedden er ikke kræsen når den vælger bytte, og den er kendt for at spise alt, der kommer dens vej. I geddemaver er der bl.a. fundet rotter, ællinger, frøer, slanger og andre gedder, men mest normalt er det naturligvis, at den spiser mindre fisk som skalle og aborre.

Geddefiskeri - Hvordan fanger man gedde?

Gedden kan fanges på de fleste kunstagn. Blink, spinnere og woblere er klassiske kunstagn til geddefiskeri, men i de seneste år er fluefiskeri, jerkbaitfiskeri og jigfiskeri efter gedder blevet meget populært. De mere moderne agn; geddefluer, jerkbaits og store jigs kan være utroligt effektive til geddefiskeriet. Gedden har en stor mund, så man skal ikke være bange for at bruge kunstagn som er helt op til 20 - 30 cm. under målrettet geddefiskeri
Fiskeri med død eller levende agnfisk kan også være effektivt når der skal fanges gedder. Skalle, rudskalle, aborre og karusse er gode naturlige agnfisk til geddefiskeri, men fisk som normalt ikke findes, der hvor gedden lever, kan også bruges. Således er regnbueørred, sild og makrel også gode geddeagn. Agnfisken monteres på et forfang bestående af en eller to trekroge og fiskes under et flåd, eller på et bundrig.
Gedden er som tidligere nævnt altædende, og man kan af og til opleve, at gedder hugger på en regnorm, som egentligt var tiltænkt en anden art.
Uanset hvilken agn man fisker efter gedder med, bør man altid bruge et stålforfang eller et forfang af meget tyk monofilline, gerne monofilline på 1 mm. Gedden skærer nemt både fletline og tynd monofilline over med dens skarpe tænder.

Fiskepladser - Hvor fanges gedde?

Gedder lever hovedsagligt i ferskvand, men findes også i brakke farvande, fx i Østersøen omkring Bornholm, Stege Nor og Ringkøbing Fjord. I Ferskvand findes gedder i alt fra små mosehuller, søer, åer og små bække. Gedden jager hovedsageligt med synet, og skjuler sig ofte i kanten af siv eller grødebælter, hvor den venter på at mindre byttefisk som skalle og aborre kommer forbi. Gedden kan også stå på søens skrænter, altså steder hvor vanddybden går fra lav til j over en kort afstand.

Spisefisk - Tilberedning af gedde

Der er mange ben i geddekød, så gedder bruges mest til at lave fiskefrikadeller af. Generelt smager gedde fint, men kommer gedden fra en mose, kan den smage af mudder. Gedder er med til at holde bestanden af småfisk nede i søer og moser, og er derfor gavnlige for vandkvaliteten. Derfor bør man værne om de gedder, som findes i mindre søer og moser.

Hvor stor kan en gedde blive?

Den tungeste gedde indrapporteret på FiskeFoto vejer 17,6 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for gedde er 22,16 kg. Den længste gedde indrapporteret på FiskeFoto er 130 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for gedde 126 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges gedde?

Gedderne kan fanges året rundt, men er som regel ekstra sultne og bidelystne lige før og efter gydningen, som plejer at foregå i april. Bemærk at gedderne er fredede i ferskvand fra 15. marts til 30. april, i fredningsperioden skal gedderne altid genudsættes. Generelt bør man undgå at fange gedder i fredningsperioden, da de skal have fred til gydningen. I brakvand er gedderne fredede fra 1. april til og med 15. maj.
Selv i de kolde vintermåneder er gedden aktiv, og den er forholdsvist nem at fange ved isfiskeri.
Læs mere om isfiskeri i Danmark her:
Januar

Fluefanget17,350 kg.
Længderekord126,0 cm.
Dansk rekord22,160 kg.

Hvad vejer en gedde ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af gedde med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Gedde på andre sprog

Engelsk:pike
Tysk:Hecht
Norsk:gjedde
Svensk:gädda
Latin:Esox lucius
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for gedde:

Gedde: 60 cm. (I ferskvand)
Gedde: 60 cm. (I saltvand) (Alle farvande)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for gedde:

Gedde: 15. marts - 30. april (I ferskvand)
Gedde: 1. april - 15. maj (I saltvand) (Overalt)
Find alle fredningstider for danske fisk her

398 fangster af Gedde

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med gedde-fangster

Sommer-gedder og -aborrer på popper!

Den bagende danske sommer havde efterhånden fået godt fat, så det måtte være tid, til at prøve lidt popperfiskeri efter mosens gedder. Jeg startede med at kaste lidt fra bredden, og hurtigt var der bud efter popperen. En mindre gedde på omkring 60 cm kom spurtende ud fra brinken og tog popperen. To gange frem og tilbage foran mig, og så kunne den nettes. Nå det var jo nemt! Der var dog ikke mere at komme efter fra land, så jeg tog en tur ud på mosen i kanoen. Fra kanoen kunne jeg affiske alle kringelkrog, men i et godt stykke tid, skete der intet. Et par små aborrer fulgte en gang imellem efter popperen, og huggede lidt halvhjertet efter den. Først da skyggerne fra mosens træer blev så lange, at halvdelen af søen lå i skygge skete der noget! Lidt uventet huggede en god gedde nærmest midt i søen. Der er ellers omkring 1½ meter dybt, så enten har fisken stået jt, eller haft gode øjne. Gedden gik dybt imod bunden, og imens den fightede, kunne jeg stadigt re den lille metalpropel som sidder på popperen dreje rundt. Hurtigt kom fisken i fangstnettet, og med en tang kunne den nemt afkroges i vandet. En hurtig vejning og så ud igen. Gedderne er lidt sarte i sommervarmen, så vi må passe på dem så godt vi kan.
I et langt kast ud midt i søen kom et anderledes hug. Man kunne nærmest re suget fra fiskens mund, da den huggede på popperen. En aborre var det sku! En fin moseaborre på 31 cm. Senere på aftenen fulgte endnu to aborrer, så det var ikke helt tilfældigt, at jeg havde fanget den første. Yderligere to gedder kom på land, og jeg missede et godt hug fra en rigtig fin skarptand, så viste sit gab op imod båden kun et par meter væk! Dette fiskeri skal jeg nå noget mere af i denne sommer!

Vintergedde på flue

Vinteren er snart ovre, men der var da snefnug i luften og godt gang i vinden over mosen, da jeg satten kanoen i vandet her til eftermiddag. Fluestangen skulle støves af, så en stor guld og grøn flashflue blev monteret med et wireforfang, så jeg forhåbentligt kunne fange en vintergedde eller to. Helt inde under brinken, hvor jeg flere gange har fanget store gedder stod der også i dag en gedde. Et kort kast i modvind, et par sekunders pause, så fluen kunne synke en meters penge ned, og så et par tag i fluelinen, haps! En kort fight af en slank men lang mosegedde på 87 cm og 4,1 kilo. Dagen var reddet.

Søndagstur på åen med Sigrid

Imellem nogle kraftige byger, var jeg heldig lige at slippe ud på åen et par timer hvor det holdt tørt. Sammen med Sigrid padlede vi hen til det gode aborrespot, hvor jeg fik godt med gode striber for nyligt. Der var fortsat gang i fiskene, og vi fangede aborrer og skaller på regnorm fisket på bunden og under flåd. Efter en håndfuld aborrer byttede jeg regnormen ud med en jigg, som jeg fiskede som en slags dropshot. Det kunne aborrerne også lide, og jeg fik nogle lidt større aborrer på denne måde. Aborrerne gik tæt på båden i et dybt hul, men i et langt kast ud midt i åen var der også fisk. Faktisk en rigtig fin fisk. En gedde havde taget jiggen, og den kæmpede godt i det strømmende vand. UL grej og ret tynd line gjorde det ekstra spændende, og da jeg kun regnede med at fange aborrer, lå fangstnettet der hjemme. Efter et par forsøg lykkedes det at håndlande gedde, og den målte hele 82 cm og vejede 3,74 kilo. Sigrid var fotograf, og fik sikret et par gode billeder af krokodillen!

Meters gedde på regnorm

Efter en tur til karpesøen, tog jeg til den lidt større sø sammen med min bror Rasmus. Vinden lagde sig helt hen imod aften, og det var godt vejr til at sidde i jollen med en bundstang og fange lidt aborrer. Jeg startede dog først med at jigge, og det gav da også et par aborrer, men min bror havde mere gang i ormefiskeriet, så det gik jeg også over til. Vi drev hen over det samme sted på forholdsvist lavt vand et par timer, og der var fisk i hvert drev. Til sidst ville vi dog lige prøve det dybe vand, inden det blev mørkt. Der var også aborrer at få på det dybe vand, men på andet drev over dybet fik jeg et anderledes hug. Mit bundforfang med regnorm havde lige ramt bunden, og så bøgede stangen. Bundbid? Nej det var sku en fisk! Jeg fiskede med min lette UL stang og naturligvis uden wireforfang, så den blev krøllet godt sammen, selvom at fisken ikke gjorde så meget modstand på vej imod overfladen. Kunne det være en kæmpe aborre eller sandart? Men ind kom en gedde, og tæt på båden tog den udløb, et par gang gik den i dybet, men jeg fik den da med nød og næppe i fangstnettet. Regnormen sad lige i saksen til mit held, ellers havde den nemt bidt det tynde nylonline over. En slank lang gedde på 108 cm og 7,45 kilo! Great sport!

Personlig rekord i gedde 9,12 kilo og 106 cm

Efter en god nytårsaften med rigeligt af øl og vin måtte jeg sove helt indtil middag, men så var jeg da også frisk til at tage en tur til mosen med fluestangen efter gedder. Efter en times fiskeri kom det gode hug. Fluen sad lige fast i bunden - mærkedes det som om, men et sekund efter blev fluelinen flået ud af mine fingre. En stor gedde som fightede helt fantastisk svømmede frem og tilbage under kanoen og tæt på ankertovet flere gange. Jeg var klar over at gedden nok var større end dem jeg plejer at fange på 5 - 6 kilo på fluestangen. Gedden kom i fangstnettet og den så god og fed ud! Målebåndet sagde 106 cm og vægtet tikkede helt op på 9,12 kilo! Ny personlig rekord i gedde, og så endda på fluestangen - fedt fed fedt! En god start på fiskeåret 2021. Mon ikke der kommer flere gedde på land de kommende måneder.

To gedder over 5 kilo på fluestangen

De to sidste timer med lys blev brugt ved åen, hvor jeg padlede ud med kanoen. En stor gedde skulle gerne gemme sig ovre i den dybe rende på den modsatte bred, så en tung flashflue kom på fluestangen, så jeg kunne komme i dybet. Jeg kastede lidt opstrøms, så fluen kunne få tid til at synke, imens jeg hev den ind i små lokkende nyk. En gul fisk vendte siden til og slugte fluen. Modhug - og så var der fast fisk. Efter en god fight kom gedden i nettet, og jeg sejlede ind til land for at afkroge og tage et par billeder. Gedden var i fin stand, den vejede 5,25 kilo og var 91 cm. lang. Jeg kunne godt lige nå lidt mere fiskeri efter den første gedde, så jeg styrede kanoen ud i strømmen igen. Under nogle udhængende træer stod endnu en fin gedde, denne gang en lidt mindre fisk på 87 cm og 5,05 kilo.
En godkendt geddetur med fluestangen - det må jeg snart gøre igen.

En stor efterårsgedde på 107 cm

En personlig rekord i gedde - hvis man tager efter længden på krokodillen. Fisken var 107 cm. lang, men desværre vejede den kun 6,62 kilo, så man må sige at den var slank.
Før jeg tog til mosen, fangede jeg en spandfuld skaller i åen, og en enkelt aborre huggede også på min flådfiskede regnorm her. Ved mosen satte jeg tre flådfiskede skaller ud på forskellige pladser, og så var det bare at vente. Skallerne døde rimeligt hurtigt, så mine agnfisk blev skiftet hyppigt, og kort efter et skift, var der gedde for enden af linen. Gedden tog meget line af hjulet, og den var heller ikke tilfreds, da jeg gav modhug og krogede den.
Jeg stod ikke det bedste sted ved mosen, så jeg måtte vade ud i rørskoven for at nette fisken, vel at mærke uden waders. Så et par våde fiskebukser og underhylere kostede det, at lande den fine gedde.
Efter et par billeder blev fisken naturligvis genudsat, så jeg kan fange den en anden gang.

Hæderlig start på 2020

2020 begyndte præcist som 2019 sluttede, kold og blæsende. Traditionen tro startede jeg året ud med at foretage mig det som jeg holder mest af, nemlig at tage på fisketur og igen stod 1. januar på geddefiskeri.

Jeg havde en rolig nytårsaften, meget rolig for at være helt præcis, for jeg havde fået reddet mig en forkølelse som hele nytårsdag og aften gjorde mig ukampdygtig, og på grund af den sov jeg faktisk det meste af nytårsaften. Det var nu også fint nok for jeg havde ikke de store planer for årets sidste aften udover lidt hjemlig hygge. Menuen stod, meget passende, på fisk. Ikke nytårstorsk, men sushi fra den lokale sushi restaurant, og trods min forkølelse så skulle sushien nydes med en god øl. Valget faldt på en belgisk Chimay, en af mine absolutte favorit øl.

Næste morgen var jeg tidlig vågen og klar til at tage hul på det nye år. Forkølelsen sad stadig i kroppen og det tog lige et varmt bad og en kop kaffe at få kroppen i gang, men jeg var fast besluttet på at komme afsted, og i skæret af årets første solopgang kørte jeg afsted mod søen.
Sporene efter en festlig og farverig aften lå spredte og jeg måtte til tider navigere lidt rundt med bilen for at komme udenom nedfaldne raketter og efterladte batterier.

De første par timer var stille, i hvert fald fra fiskenes side, jeg overvejede på et tidspunkt om jeg skulle skifte hobby fra lystfiskeriet til fuglekigger, for så ville jeg da få mere ud af mine anstrengelser. De første par timer bød på mange spændende fugleobservationer, udover de gængse som svaner, måger, solsorte, spurve og krager så jeg også både en fiskehejre spankulere rundt langs søbredden og en isfugl der beærede min tilstedeværelse med et lille besøg hvor den satte sig et kort øjeblik på en gren blot 5 meter fra hvor jeg sad, jeg må se at huske at få mit spejlreflekskamera og zoomobjektiv med fremover .
Ca. kl. 10.30 kom en af mine fiskemakkere forbi og hilste på, mens vi snakkede kom der et hug på den ene stang. Det var dog blot en mindre gedde der kort inde i fighten formåede at vriste sig løs af krogen ved egen hjælp. Ud med agnen igen, og jeg havde knap nået at få stangen i holderen før der var hug på den anden stang. Denne fisk var større og jeg lykkedes med at få den helt ind. En fin lang gedde på 104 cm, men tynd som et siv og vægten var kun på 6,6 kilo. Den fik hurtigt sin frihed igen og derefter gik der vel små 10 minutter inden jeg på blot 5 minutter havde yderligere 2 hug, hvoraf den ene ikke fik ordentlig fat i krogen og den anden var en mindre gedde på ca. 50 cm som også formåede at slippe fri ved egen hjælp. Jeg fik ikke yderligere hug i dag, men det var en god start på det nye år, og jeg fik endnu engang at opleve hvor uforudsigeligt geddefiskeriet kan være, 5 timers fiskeri og alle 4 hug faldt på under en halv time.

Godt nytår

En lille kriger

For nogle dage siden sad jeg og læste lidt om gedder på en amerikansk hjemmeside, og en bemærkning jeg lod særligt mærke til var... Gedder er især populære ved sportsfiskere, da de er lette at fange…. Ja ja så siger vi det… Jeg kan til dels give skribenten ret, da mindre gedder er relativt lette at fange, en spinner eller lignende fisket langs en sivkant giver som oftest lidt aktivitet, men hvis det er de lidt større gedder der skal overlistes, så synes jeg nu nok jeg skal arbejde lidt for det.
I den forbindelse kom jeg også til at tænke på at det egentligt var længe siden jeg sidst havde fanget en 10+´er, og en gennemgang af mine fangstrapporter afslørede da også det sørgelige faktum at jeg faktisk skal 3 år tilbage for at finde den sidste, nuvel jeg har heller ikke gjort så meget for det de seneste par år, men nu syntes jeg alligevel at det var ved at være på tide igen.

Så lørdag d. 28 december tog jeg med en kammerat ud til en sø hvor vi tidligere havde fanget flere gedder over 10 kilo, men trods 5 timers fiskeri med døde agnsskaller fik vi ikke en eneste fisk. Jeg havde dog på et tidspunkt et hug, men det var lidt besynderligt for da jeg ville stramme linen op for at give modhug, blev der ved med at være slap line. Til sidst fik jeg hele linen rullet ind, forfanget var væk og hovedlinen så nærmest ud til at være blevet raspet over på en eller anden måde, det lignede i hvert fald ikke at den var knækket på almindelig vis. Vi snakkede en del om hvad der kunne være sket, og endte med at det måske var en gedde der var svømmet ind i linen, havde fået den viklet ind i tænderne og i sit forsøg på at vriste sig løs havde fået raspet linen over. Kort efter kom agnsskallen til syne ude på overfladen hvilket i hvert fald styrkede mistanken til at der ikke havde været nogen fisk der havde taget agnen.
Vi var dog ikke de eneste der havde set at agnsskallen kom til overfladen, mens vi stod og forsøgte at lægge en plan for hvordan vi fik den ind, forfanget kunne jo stadig sidde i den hvilket jeg helst ikke ville efterlade i søen, kom en kæmpe fugl svævende ind over os. Min kammerat, der er ret kyndig indenfor fuglearter, var overbevist om at det var en havørn. Jeg kunne ikke lige bestemme om det var den ene, den anden eller en tredje ørneart, men stor var den i hvert fald og vanvittig flot, og hvad værre var så havde den tydeligvis fået øje på agnsskallen for den kredsede et par gang rundt med blikket stift rettet mod den. Nu var gode råd dyre, for vi ville for alt i verden ikke have at ørnen tog skallen, og derved risikerede at få krogen med, men på den anden side ville vi heller ikke skræmme fuglen da den jo kunne have en rede i nærheden, så vi gik ud i vandet og stillede os så tæt vi kunne på den flydende agnsskalle og forsøgte så godt vi kunne at agere stillestående fugleskræmsler, men klar til at larme lidt hvis det skulle være nødvendigt. Det virkede heldigvis, fuglen tog en enkelt runde mere og fløj så roligt over til nogle je træer. Nu kunne vi så stå og vente på at agnsskallen drev ind til land, mens vi begge var helt oppe og køre over den oplevelse.

Det gav ikke nogen fisk, jeg havde stadig til gode at fange en 10+´er, så jeg tog ud igen i dag til en anden sø.
Jeg startede fiskeriet omkring kl. 09.00, i dagens første lys. Vejret havde ændret sig en del fra det klare, stille og ikke mindst kolde vejr vi har haft de sidste par dage, til lidt mere blæsende og gråt og selvom temperaturen var steget nogle få grader, så fik blæsten hurtigt gjort kål på den smule varme. Jeg havde ikke fisket mere end ca. 10 minutter før jeg havde det første run, jeg havde ikke engang fået drukket den første kop kaffe færdig endnu. Jeg var hurtigt over stangen og fik strammet linen op, i det sekund jeg strammer linen når jeg lige at tænke… Hold da op det her er en ordentlig kleppert, men sekundet senere går det op for mig at der er noget galt, forfanget rykker sig ikke så meget som en centimeter, det sidder fast i noget ude på bunden. Jeg lægger lidt energi i og for endelig objektet til at give sig lidt, med besvær får jeg til sidst trukket en stor gren ind. Forfanget var stadig intakt og der så ikke ud til at være bidemærker i agnsskallen, så hvordan den gren formåede at bevæge sig så det lignede et hug ved jeg ikke, men af med grenen og ud med agnen igen, og en halv time senere skete der noget igen. Denne gang var det et rigtig hug og en rigtig fisk, ikke nogen gren eller noget der havde viklet sig ind i linen, men derimod denne fine gedde på 6,4 kilo og 92 cm. En rigtig lille kriger med store ar på både siderne og ryggen samt en skade på underkæben og ved det ene øje. Det til trods så den egentlig ud til at være i fin form, så den fik hurtigt sin frihed igen til at komme ud og slås videre.
Det blev heller til 10éren i dag, der bliver en chance mere i morgen, men ellers må jeg arbejde lidt hårdere for det næste år.

Godt nytår

Hjemme bedst

I løbet af det seneste år har jeg fået mig lidt fiskeret nye steder i nogle søer rundt omkring i det midt, og østjyske, enten i form af medlemskaber af foreninger eller på anden vis ved at kende nogen som kender nogen og den vej igennem få tilladelse til at fiske, og selvom det er rart at have nogle få steder man kender godt, så er det også altid spændende med nye steder, og se hvad de gemmer på af undersøiske overraskelser.
Så den seneste måneds tid har været brugt på at lære disse steder lidt bedre at kende, men desværre har det også vist sig at være lidt mere udfordrende end jeg nok dybest inde havde regnet med. Kun mindre gedder under mindstemålet er det blevet til, så jeg måtte lige en tur forbi et af mine kendte steder og tanke lidt selvtillid inden arbejdet med at knække koden de andre steder fortsætter.

Vejret var overskyet, gråt og koldt da jeg drejede bilen ind på parkeringspladsen først på formiddagen, og den stride østenvind gjorde ikke meget for at lede tankerne hen på at det om få dage er juleaften. Jeg valgte at sætte mig et sted hvor jeg havde pålandsvind, en beslutning jeg nåede at fortryde mange gange henover de følgende timer, for dælen hvor var det dog koldt, men jeg valgte det fordi jeg synes at have en erfaring med at når det rigtig rusker så er geddefiskeriet bedst der hvor vinden rammer land.
Jeg har egentlig altid haft den teori at det er fordi fødeemner bliver presset af vinden, skaller og andre planteædere følger dette, og lige bag dem kommer gedder og aborrer lurende, men jeg ved det faktisk ikke. Jeg har også tænkt at det er rent psykologisk, at man altid husker de dage hvor tingene er lidt ud over det sædvanlige, så en dag hvor det rusker kraftigt og er koldt og hvor man så fanger en god fisk eller to huskes bedre, end de næste 10 ture med koldt og blæsende vejr, men hvor man ikke fanger noget, hvorimod at på dage hvor der er vindstille eller fralandsvind og hvor det er knapt så barskt at sidde derude, så husker man måske ikke så meget de ture, med mindre den fisk man fanger er af en helt speciel kaliber. Jeg har aldrig rigtig ført nogen statistik på det, men alligevel er det sådan jeg oftest tænker når jeg tager på geddefiskeri på den type dage.
Måske nogen herinde har et mere kvalificeret bud på om der er noget om snakken, eller det er ren indbildning.

Den hårde vind fik bidmelderne på overabejde, og der gik heller ikke længe inden de blev slået fra, clipsen i hangeren måtte også nu og da kapitulere til vinden og hver gang med en fornyet optimisme hos mig om at denne gang var det måske en fisk, men nej det var vinden hver gang.
Efterhånden som tiden gik og den medbragte varme kaffe i termokanden var sluppet op, begyndte tålmodigheden lidt at gå samme vej. Kulden var ved at få overtaget selvom jeg egentlig var klædt godt på, og der kom bare ikke nogen hug. Jeg begyndte så småt at tænke på at vende næsen hjemad, måske var det bare ikke lige dagen, måske var det bare ikke i den ende af søen hvor pålandsvinden rasede at gedderne var eller måske havde jeg slet og ret bare mistet min mojo, ja sådan kan man godt begynde at tænke lidt når man sidder der på sin syvende nultur i træk.
Et par minutter senere rejser jeg mig fra stolen og begynder at rulle den ene stang ind, klar til at pakke sammen, men så sker der endelig noget. Hangeren falder ned, og denne gang virker det til at linen trækkes lidt mere og hurtigere af hjulet end ved det utal af gange hvor vinden drillede. Jeg fik hurtigt fat i stangen, gav modhug og den var god nok, der var fisk på. Det var en ret kort fight, det kolde vand var begyndt at få gedderne ned i gear, og et lille minuts tid senere gled denne smukke fisk i slyngen. Den fik hurtigt sin frihed igen, og jeg kunne med nyoptanket selvtillid pakke sammen og køre hjem.

Isfiskeri gik i vasken

Et par dage med nattefrost, havde lukket den lokale mose. Isen var nok langt fra holdbar, men lidt fiskeri igennem isen fra bredden og fra en bro, kunne nok dulme isfiske-abstinenserne lidt.
Isen var super klar og glat, men kun ca. 3 cm tyk, så sikker var den i hvert tilfælde ikke. Jeg startede med at lave nogle huller ved broen, og satte en flådfisket levende skalle i det ene, imens jeg fiskede efter aborrer og skaller i de andre huller. Der var godt gang i de små aborrer, og det var som sædvanligt super underholdende at holde øje med alle de små fisk, som svømmede rundt under isen. Hen på dagen kom der også gang i de små skaller. Det lugtede lidt af isfiskeri, selvom at jeg hele tiden lå i sikkerhed på broen.
Endnu en geddestang blev rigget til, men jeg ville ikke fiske med den ved broen. Jeg gik ud langs søen, og satte den et sted, hvor der er en meter dybt helt ind til kanten, og hvor jeg tit har fanget gedder. Stangen blev ligesom min anden geddestang agnet med en levende skalle og sat i den elektroniske bidmelder.
Lidt senere på dagen midt i lidt hyggefiskeri efter aborrer og skaller fra broen, blev jeg forstyrret! Bidmelderen til den stang som ikke stod ved broen skreg et halvt sekundt, og stoppede så fuldstændigt. Det lød rigtigt skidt! Jeg løb ud til stangen, og som forventet var noget helt galt. Min stang, bidmelder og det stykke træ som min bidmelder sad i var væk. En gedde havde hugget på skallen, og havde hevet hele molevitten i vandet. Linen har måske været viklet omkring et øje eller lignende, for bøjlen på hjulet var slået over, sådan at fisken burde kunne tage fri line.
Men væk var stang og det hele. En meter fra hullet i isen flød min bidmelder og træstykket, og et par meter ude i mosen, kunne jeg se proppen fra min stang. Proppen blev trukket til jre, og så stod den lidt stille. Så gik turen til venstre, hen forbi hullet i isen, og jeg kunne lige så tydeligt se en stor gedde trække afsted med prop og fiskestang under isen! For helvede... Gedden var sur, og lavede nogle kraftige udløb mange meter ud i søen. Nå, stang og hjul kunne jeg nok godt afskrive, men det værste var da, at en gedde skulle svømme rundt med den. Jeg måtte gøre et eller andet. Jeg kravlede op i et træ ved søen, så jeg fik et godt udsyn. Et godt stykke ude i søen kunne jeg se min prop, som efterhånden havde flyttet sig 20 - 30 meter fra hullet hvor den stod. Jeg kravlede ned fra træet igen, og fandt en lang lægte ved søbredden. Derefter lavede jeg et nyt hul i isen, hvorfra jeg med lægten kunne nå de ca. 4 meter ud til proppen. Med lægten fik jeg skubbet proppen ind til land et par meter længere henne af bredden. Endnu et hul blev lavet, og med en anden og mere kroget pind, kunne jeg lige nå ud, og vikle linen ind i pindens spids. Og op kom et komplet stangsæt med hjul, line, prop og levende agnfisk. Gedden havde åbenbart spyttet agnfisken ud, ellers havde jeg nok heller aldrig fået fået i den...
Det var noget af en omgang, men det endte da godt, på trods af at jeg ikke fik gedden. Jeg fiskede videre ved broen, og da det begyndte at mørkne, var der bid på min anden geddestang. En gedde trak godt med line af stangen, og efter et par sekunders pause gav jeg modhug. Gedden var kroget, og efter en kort fight kom en fin is-gedde på 67 cm og 2,25 kilo på land. Så fik jeg alligevel gedde idag!
Vis hele fangstrapporten

Geddetur i mosen 31. marts!

Lørdag d. 31. marts blev jeg inviteret til en sidste geddetur inden fredningen i april.
Vi var tre personer der tog afsted (Simon, Viktor og jeg), til en mose ude på Djursland, hvor vi skulle prøve at fange nogle gedder
Klokken havde allerede rundet 15.00 når vi parkeret bilen og fundet vejen gennem skoven, til det sted hvor vi skulle fiske, og vi havde ikke engang fået en krog i vandet...
Jeg startede med at rigge en stang til med et swimbait, medans de andre to riggede op varsin stang til mede med ørred- eller sildfilet.
Allerede i mit første kast var det noget der nappede efter mit agn, og efterlade en stor hvirvel i vandet.. Jeg råber til de to andre hvad der lige har sket, og kort derefter har de rigget op sine andre stænger, Simon med en gedde-imitation, og Viktor med en spinnere.. Og i sit første kast lander han flot gedde på omkring 2,5 kg, efter nogle hurtige billeder bliver den selvfølgelig udsat igen... Og efter få sekunder er det Simons gedde-wobbler der giver pode, og op kommer en tyk madame på omkring 4-5 kg....
Efter et stykke tid er det også min tur, og jeg kan lande min første gedde for dagen, en fisk på omkring 2 kilo...
Under tiden har jeg rigget en stang med en ørredfilet der er poppet op fra bunden med et stykke kork. Det går ikke mere end 10-15 minutter inden der er bid på. Denne gang er det en lidt større fisk der er på krogen, efter en kortere fight lander jeg en gedde på ca 4,5 kilo. Lidt senere på dagen fik jeg en mere på ørredfilet, dog under aktivt fiskeri.
Efter at Simon lander gedde efter gedde på sin lille gedde-imitation, bliver jeg også nødt til at prøve, og sidst på dagen besluter jeg mig så at skifte agn til en Line-through Pike fra Savage Gear… Og der går ikke lang tid for der er bid… Det var bare vejen frem, det lykkes mig at lande 3 gedder på denne inden vi var nødt til at køre hjem.
I alt blev det til 13 gedder, 2 til Viktor (1 på spinner og 1 på swimbait), 5 til Simon (alle sammen på gedde-wobbler) og 6 til mig (2 på ørredfilet og 4 på swimbait) - alt i alt en god tur, og en perfekt afslutning inden fredningen startede
Vis hele fangstrapporten

Gedde! Personlig rekord 101 cm og 7,9 kilo!

Første stop på en forlænget fiskeweekend, var en tur til en ny mose sammen med Søren. Vi havde aldrig fisket i mosen før, så det var spændende at se, om der skulle gemme sig en gammelgedde i det brune vand. Jeg havde et par sild med, men også regnorm, så vi kunne fange agnfisk. Søren startede med lidt spinnefiskeri med spinner. Inden længe havde han en gedde på, men den faldt desværre hurtigt af. Jeg fiskede et par sild under flåd, og ret hurtigt var der også bud efter min sild. Turens første fisk kom i land, en mindre gedde på 1½ - 2 kilo. Sildene slap hurtigt op, så vi måtte fange lidt agnfisk. Søren fangede både aborre og skalle, og en af de små aborrer brugte jeg som agn. Aborren fik ikke lov til at svømme under flådet ret længe, for en gedde tog den efter et par minutter! Gedden tog et par gode udløb, men efter en kort fight på ca. 1 minut, gled den over netkanten! Gedden var bred og lang, som intet jeg før har fanget - ny personlig rekord! 7,9 kilo og 101 cm. En godkendt tur!

Geddepremiere med flue og gummi

Geddepremieren skulle fejres sammen med Gustav i en lokal mose. Vi havde pakket vores flyderinge, så Gustav omsider kunne få prøvet sin nyindkøbte flyder. Jeg satsede på fluefiskeriet efter mosens gedder, imens Gustav fiskede med forskellige gummidyr. Da vi ankom til mosen, blev flyderingene pustet op, og inden længe sad vi begge ude på mosen. Fornøjelsen var dog kort for mit vedkommende, for badedyret blev lidt slattent, det så ud til at den trofaste flydering var punkteret! I samme øjeblik gik der en geddefluen, så i den halvflade flydering måtte gedden fightes, imens jeg padlede imod land. Gedden var ikke stor, men det var da en begyndelse. På land kiggede jeg flyderingen efter, og det viste sig, at jeg bare havde glemt at sætte en prop i flyderingen. Så inden længe var jeg på vandet igen.
Det blæste meget, så det var ikke nemt at styre fluerne i luften, men der kom da løbende lidt fisk i ringen hos mig. Gustav fik også fisk på gummidyrene, og da dagen var omme, havde vi tilsammen fanget 11 gedder. 6 til mig og 5 til Gustav. Den største var en slank gedde på 3,9 kilo og 87 cm. Resten var noget mindre gedder på 40 - 60 cm. En godkendt 1. maj og geddepremieregeddemosen!

Geddefiskere på glatis - isfiskeri efter gedder i Den Gamle Mose

Et par dage og nætters frost havde lagt et solidt låg på Den Gamle Mose - men var det solidt nok til at bære? Et par testhuller tæt på land viste at isen var omkring 5 cm tyk. Isen var tyk nok til at den sagtens kunne bære mig, og sikkert også en lidt tungere svensker, men vi valgte alligevel at nøjes med at lave huller tæt på land og ved broen, så vi kunne fiske fra sikker grund.
Fiskeriet startede kl. 9 om formiddagen. Gustav fiskede med en enkelt stang med prop og levende skalle, imens jeg riggede to stænger til, begge ligeledes med prop og levende skalle. Skallerne var ret små, så vi nøjedes med en enkelt lille trekrog i skallernes haler. Altså spillevende skaller på en lille skarp trekrog, wireforfang og en lille prop afbalanceret så den kun lige kunne bære skallen. Det skulle jo nok kunne overliste en gedde! Jeg havde lavet en anordning med et stykke træ, hvor min bidmelder kunne sidde i, på den måde kunne stangen ligge på isen, imens bidmelderen registrerede om en gedde trak afsted med min agnfisk. På trods af god agn, og fiskeri på 1 - 1½ meters vand med levende skaller, skete der ikke noget hele formiddagen og det meste af eftermiddagen... Gustav kørte hjem midt på eftermiddagen, uden at nogen af os havde set eller mærket det mindste til mosens gedder.
Jeg fortsatte fiskeriet, og kl. 15:30 midt i en kop kaffe bippede en bidmelder. Stangen lå et stykke fra hvor jeg stod, så jeg måtte spæne igennem mosen, hen til det formodede geddeangreb! Bidmelderen lyste stadigt, og proppen var væk fra hullet! Jeg strammede forsigtigt op, der var lidt modstand - og så et modhug! Gedden sad der, og efter en lille fight kom en lækker is-gedde på 2,8 kilo og 75 cm. til syne i ishullet. Gedden blev hurtigt trukket op af hullet - Yes! Efter måling og fotografering kom den tilbage i hullet, en frisk agnfisk kom på krogen, og fiskeriet fortsatte. Senere på dagen havde jeg et par hug mere, men det gav ingen krogninger - men EN isgedde kan også gøre det!
Vis hele fangstrapporten

Gedde-premiere med fluekæppen i den gamle mose

Gedde-premieren og det flotte 1. maj-vejr skulle udnyttes til lidt geddefiskeri i den gamle mose. Med en sø fuld af sultne gedder, en kano som jeg kunne fiske fra, og en flueæske fyldt med nye og gamle fluer, kunne det næsten ikke gå galt

Jeg startede med at teste en mindre orange flue, som min arbejdskollega Morten havde bundet til mig. Efter lidt tids fiskeri, huggede en mindre geddefluen, så var jeg da i gang. Jeg fiskede videre med fluen, men da der ikke skete så meget, skiftede jeg til en stor sølv flashflue, som gedderne plejer at være vilde med. Jeg udforskede søens små kringelkroge og huller, men gedderne var ikke så nemme som jeg havde håbet på. De næse par timer skete der intet, men solen og en enkelt øl kunne jeg da nyde.

Efter et par timer havde jeg dog heldet med mig. Jeg havde kastet fluen helt ind til bredden, og da den passerede nogle udhængende grene var der hug. Det føltes nærmest som et bundhug det første sekund, for fisken stod bare stille, men så gik den amok. Fisken gik dybt, og der gik lidt tid før jeg fik den at se. En fin lang mosegedde. Jeg har før oplevet at gedderne kan være lidt slatne at fighte omkring gydningen, men det var ikke tilfældet. Gedden to mange udløb, ren underholdning! Men til sidst fik jeg løftet gedden op i båden. En god gedde, som vist er ny PR. på flue 92 cm og nøjagtigt 5 kilo. Gedden blev fotograferet og genudsat. Få minutter efter var der igen hug, endnu en fin gedde! Kun 7 cm. kortede end den forrige, og med en vægt på 3,8 kilo.

Det sidste af turen blev brugt på lidt fluefiskeri efter skaller. Jeg fik 5 skaller og en enkelt rudskalle. De ville ikke rigtigt tage mine almindelige fluer, så nødløsningen blev en powebait maggot på en enkeltkrog, men det fungerede til gengæld også rigtigt fint. Godkendt gedde-premiere 2016.