Græskarpe (Ctenopharyngodon idella)

Græskarpe (Ctenopharyngodon idella) græskarpefiskeri, put and take, regnorm, prop, karpe, græsserGræskarpe (Ctenopharyngodon idella) græskarpefiskeri, put and take, regnorm, prop, karpe, græsserGræskarpe (Ctenopharyngodon idella) græskarpefiskeri, put and take, regnorm, prop, karpe, græsserGræskarpe (Ctenopharyngodon idella) græskarpefiskeri, put and take, regnorm, prop, karpe, græsser

Kendetegn - Sådan kender du græskarpe

Græskarpen er en langstrakt karpefisk. Græskarpen kendes nemt på den lidt specielle mund og hoved, som minder lidt om multens. Dog har græskarpen ikke de samme børster på overlæben, som multen har.

Græskarpefiskeri - Hvordan fanger man græskarpe?

Græskarper kan ligesom skælkarper og spejlkarper fanges på regnorm, majs, brød eller forskellige former for boilies. Græskarper kan fanges ved bunden på et bundforfang eller på flådfisket agn, men græskarper er også meget villige til at tage flydende agn fra overfladen. Derfor kan det give pote at forfodre, eksempelvis med stykker af franskbrød, hvis man spotter græskaprer. Det kan være en fordel, at vente med at fiske efter græskarperne, til de har taget godt for sig af de flydende brødstykker. Til fiskeri i overfladen kan man bruge et lille bobleflåd og en enkeltkrog, eller man kan fiske med ren line, altså bare en enkeltkrog med et stykke brød på. Bobleflådet giver dog en god kastevægt, som i nogle tilfælde kan være nødvendigt.

Fiskepladser - Hvor fanges græskarpe?

Græskarper fanges normalt i ferskvand, men de kan også trække ud i brakvand. Græskarpen rer ikke til i Danmark, og de græskarper som fanges er udsatte fisk. Derfor findes græskarper ofte i put and take søer, hvor de bliver sat ud, for at holde grøden i søen nede. Græskarper spiser, som navnet antyder meget grøde eller græs om man vil. Græskarper findes dog også uden for put and take søerne, ofte i de samme søer og damme som huser spejlkarper, skælkarper, sølvkarusser, guldfisk og andre udsatte fiskearter.

Spisefisk - Tilberedning af græskarpe

Græskarper spises ikke i Danmark. I put and take søer er det som regel forbudt at hjemtage græskarperne.

Hvor stor kan en græskarpe blive?

Den tungeste græskarpe indrapporteret på FiskeFoto vejer 16,1 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for græskarpe er 19,02 kg. Den længste græskarpe indrapporteret på FiskeFoto er 96 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for græskarpe 107 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges græskarpe?

Græskarperne er ligesom spejlkarperne og skælkarperne mest aktive i de varmere måneder. Altså fanges de sjældent om vinteren.
Januar

Fluefanget15,050 kg.
Længderekord107,0 cm.
Dansk rekord19,020 kg.

Hvad vejer en græskarpe ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af græskarpe med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Græskarpe på andre sprog

Engelsk:grass carp
Tysk:Graskarpfen, Weisser Amur
Norsk:graskarpe
Svensk:gräskarp
Latin:Ctenopharyngodon idella
I Danmark kendes græskarpe også under navnet:
græsser.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for græskarpe:

Der findes ingen mindstemål for græskarpe.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for græskarpe:

Der findes ingen fredningstider for græskarpe.
Find alle fredningstider for danske fisk her

49 fangster af Græskarpe

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med græskarpe-fangster

Personlig rekord i græskarpe

Et smut forbi put and take søen efter græskarper! Og det lykkedes ganske glimrende. Nogle store fisk tøffede rundt tæt på grøden, og der kom mit flådfiskede toastbrød ud. En times ventetid, og så var fisken der. Fighten var fin, men den varede ikke mere end et par minutter eller 3. Personlig rekord med 11,89 kilo og 92 cm! Bum.

Græskarpe - personlig rekord

Så blev det tredje dag i streg med en ny personlig rekord! Græskarperne i karpesøen var utroligt forsigtige og drilske, og det skulle tage 5 timer, før der var nap!
Jeg har de sidste par år fanges de fleste af mine græskarper på brød fiskes på bunden under flåd, så det var også planen i dag. Lidt toastbrød kom ud på bunden midt i søen, og med mit trofaste lille bobleflåd fiskede jeg brødet lige på bunden. Der skete ikke noget, men jeg så jævnligt en stime af 6 græskarper, som svømmede forbi omkring 30 cm under overfladen. Der skulle nok skiftes taktik, så jeg justerede flådet, så brødet blev fisket lige for snuden af karperne, 30 cm under overfladen. Det virkede ikke, og jeg skiftede flere gange imellem bundfisket brød, flydende brød og brød hængende midt i vandsøjlen. I løbet af dagen havde jeg kastet en del brød ud, og 4-5 gange havde en forsigtig karpe taget lidt brød i overfladen, dog ikke så meget, at det rigtigt var værd at satse på. Men halv 7 om aftenen efter 5 timers fiskeri tog en stor bred fisk det flydende brød. som jeg havde placeret midt i karpernes rute rundt i søen. Fisken blev kroget, tog et par meters udløb, og derefter kunne jeg forsigtigt trække den ind i fangstnettet. Det hele tog nok 20 sekunder. Ny personlig rekord på 11,1 kilo og 95 cm! Fantastisk...

To brødspisende græskarper over 5 kilo

Tidligere på sommeren var jeg forbi en put and take sø for at snuse lidt... jeg så en del græskarper og nogle almindelige karper i søen. I dag skulle karpefiskeriet i søen have et skud. Det blæste en del, så pga. krusninger på overfladen og en del grums i vandet, kunne jeg slet ikke se karperne, kun et par regnbueørreder som svømmede rundt ved overfladen.
Jeg besluttede mig dog for at fiske alligevel, for karperne var jo nok stadigt i søen. Jørn UL var blevet varslet om mit fiskeri i søen, så han ville lige kigge forbi til en øl og lidt fiskeri senere på dagen.
Det var jo oplagt at forsøge med lidt flydende toastbrød efter græskarperne. Et lille bobleflåd og en enkeltkrog med toastbrød kom ud på overfladen, og så var det bare at vente på at en stor fisk ville tage brødet.
Der skete intet på overfladen, men jeg så lidt karpeaktivitet et andet sted i søen, i form af en stor skælkarpe eller spejlkarpe som gik helt fri af vandet. Det var nok en god ide at opsøge den springende karpe, så jeg skiftede plads, og forsøgte mig med synkende tastbrød i stedet for flydende.
Jørn ankom til søen lidt senere, og vi havde lige hilst på hinanden med et vink hen over søen, da mit bobleflåd blev trukket under vandoverfladen. En karpe blev kroget, og kom ret hurtigt i fangstnettet. Jørn nåede lige nøjagtigt om til mig i tide til at hjælpe med fotograferingen af en græskarpe på 5,02 kil og 77 cm.
Ret kort tid efter var der igen nap på brødet som lå på bunden, og endnu en græskarpe kunne nettes. Denne gang en lidt større fisk på 5,68 kilo. Resten af fisketiden skete der ikke noget, men jeg havde egentligt også fået hvad jeg var kommet efter. Et par små solaborrer blev dog også lokket til hug med et stykke regnorm.

Personlig rekord i græskarpe 10,38 kilo

På årets store sommertur kørte jeg forbi en sø, hvor jeg havde fået tip om store græskarper. Stedet er naturligvis top hemmeligt. Først gik jeg en tur rundt om søen, og der var godt med græskarper at spotte, derefter hentede jeg min kraftige spinnestang, et lille bobleflåd og en pakke toastbrød. Lidt brød røg ud på overfladen, og efter 15 - 20 minutter tog den første græskarpe et stykke brød. Derefter begyndte jeg at fiske, og kort efter gik det løs. En rigtig fin fisk som gik dybt og fightede som en gal. Der bliver jo tit overdrevet med halve og hele timers fights af store fisk, men denne fight var lang, og det tog måske 10 minutter, før jeg kunne nette en flot græskarpe på 7,35 kilo og 85 cm. Fedt!
Efter den første fisk gav jeg søen lidt fred, og begyndte at at forfodre lidt igen. Karperne gik igen ombord i brødet, og jeg begyndte at fiske. En stor fisk tog først mit bobleflåd, og kort efter blev brødet også nappet! Denne fisk fightede helt anderledes end den første, og den var knap så hidsig. Fighten tog et par minutter eller tre, men fisken var noget større en dagens første grsækarper. En super flot fisk på 10,38 kilo og 96 cm. Ny personlig rekord og den største fisk jeg nogensinde har fanget i Danmark, hvis man ikke tæller stør med.
Vis hele fangstrapporten

Stor græskarpe fra den lille sø

Anne fra Fyn havde inviteret mig, til at komme og fiske i en sø i hendes have. Der skulle være nogle store karper i søen, men mere vidste jeg ikke, da jeg gik ned over græsplænen til søen... Jeg fandt hurtigt ud af, at der i hvert tilfælde var græskarper i søen, for de velvoksne karper stod rigtigt og solede sig i eftermiddagssolen.
Jeg havde heldigvis købt en pakke toastbrød, uden egentligt at vide, at det var græskarper jeg skulle fiske efter. Et par skiver blev nappet i stykker, og kom ud på overfladen som forfodring til græskarperne.
Efter 10 minutters ventetid, begyndte karperne at spise brødet, lidt mere brød kom ud til dem, og det blev med det samme spist. Nu var det vist tid til at få en krog i vandet... Et lille bobleflåd og en stærk enkeltkrog med et stykke brød, blev forsigtigt kastet ud... efter et par minutters fiskeri fandt græskarperne brødet, og haps! Dagens første fisk var en fin græsser på 5,61 kilo og 77 cm.! Så var turen reddet! Søen var delt op i to, og som forventet havde min fight med græskarpen, skræmt alle de andre græskarper i den halvdel, som jeg havde fisket i. Jeg fortsatte derfor fiskeriet i den anden halvdel. Her var også græskarper, og de var endnu større! Det gik ret nemt med at fodre dem med brød, og efter kort tids fiskeri fik jeg den store på! Fisken fightede godt, men jeg fik den alligevel hurtigt i nettet. En ny personlig rekord... 9,06 kilo og 90 cm! Sikken et svin! Nu var alle græskarper i søen vist skræmt, så jeg fortsatte med at fiske lidt med orm, efter hvad der ellers måtte være i søen. Jeg så nogle guldfisk, men de var ikke sådan lige at lokke, til gengæld, fangede jeg omkring 20 små aborrer. Hen på aftenen, da det begyndte at mørkne, så jeg nogle skælkarper eller spejlkarper. Karperne var ikke store, men det kunne være sjovt nok, lige at fange en af dem. Jeg forfodrede med lidt majs, og det så ud til, at det holdt karperne på foderpladsen. Jeg fik kontakt med en enkelt karpe, som dog hurtigt faldt af, den har måske være fejlkroget... De små karper må stå for skud, næste gang jeg tager til Fyn!

Solid græskarpe i sommervarmen

Varmt varmt sommervejr skulle jo være græskarpe-vejr... Så turen gik til en lille sø, hvor jeg hvert år fanger en græskarpe eller to. Jeg startede med at smide lidt flydende og synkende toastbrød ud i søen. En stime på 5 - 6 store græskarper svømmede frem og tilbage i søen, men brødet rørte de ikke. Første efter et par timers venten, begyndte de meget forsigtigt at tage lidt brød i overfladen, og omkring kl. 16 tog en stor græsser mit toastbrød. Fisken fightede vildt lige fra starten, og det tog en del tid at få den i nettet, selvom at jeg pressede den hårdt. Efter en hurtig fotografering og vejning kom fisken tilbage i søen, og svømmede efter et halvt minut videre. Vægten viste 7,85 kilo, og minus net har fisken vejet 7,4 kilo... længden var 78 cm. Fed sommerfisk!

Artsrig put and take tur med PR. græskarpe

Et par timer ved en put and take sø, skulle vise sig at blive helt indbringende... både artsmæssigt og størrelsesmæssigt. Med UL stang, små kroge og små stumper af regnorm fangede jeg hurtigt ca. 5 solaborrer, 5 grundlinger og et par trepiggede hundestejler. Hen på aftenen begyndte noget at ringe midt på søen. Jeg skiftede til en lidt større krog, som jeg agnede med regnorm. Fiskene viste sig at være skaller, og der var nogle pæne fisk på 100 - 200 gram imellem. Jeg skiftede agn til flydende franskbrød. Skallerne tog også med glæde brødet, og det var sjovt at se hvordan de nærmest hoppede fri af vandet når de tog brødet i overfladen. Pludseligt kom et anderledes hug - det var bestemt ikke en skalle, men den kom forholdsvist nemt med ind til kanten, på trods af at jeg fiskede med min lille UL. stang.... Klassisk græskarpe-manøvre! En stor fed græskarpe... fisken fulgte som sagt med helt ind til kanten uden den store fight, men da den så fangstnettet i vandkanten gik den amok. Lange fede udløb ud midt i søen... ind ud, ind ud, ind ud... 6 - 7 udløb, men til sidst kom den i nettet! En hurtig afkrogning vejning og så ud igen. Fisken vejede lidt over 9 kilo med net, og uden net 8,44 kilo. Ny personlig rekord så det basker. Ejeren af søen overværede fighten, og hjalp til med et foto. Men jeg lovede ham ikke at fortælle hvor fisken er fanget, da han gerne vil give græskarperne fred i hans sø. En fantastisk fight, men jeg må sige at min UL. stang nok lige er i underkanten til en fisk i sådan en kaliber.

Græskarpe på flydende brød

Den varme og stille eftermiddag skulle bruges ved græskarpe-søen. Det var nemt at spotte fiskene i de rolige vand, men de fisk jeg fiskede til blev skræmte og var generelt ikke interesserede i det flydende toastbrød. Jeg kastede et par håndfulde brød ud, og satte mig i skyggen, imens jeg ventede på at karperne skulle begynde at spise brødet. Den svage vind vendte, og blæste langsomt brøden ned i den anden ende af søen. Nogle karper begyndte at spise brødet, og jeg kastede ud til dem. Pludseligt tog en græskarpe brødet, og den krogede nærmest sig selv, inden jeg fik givet modhug. Krogningen var desværre ikke ret god, og fighten varede kun 5 - 10 sekunder. ÆV! Jeg plejer kun at få een chance når en græskarpe har været på i denne sø, men jeg fortsatte fiskeriet.... og kort efter var der bid igen. En gæskarpe tog brødet kontant, modhug og uden den store fight fulgte fisken med ind til bredden. Men helt typisk for græskarper blev den skræmt da jeg skulle nette den, og lavede et lang udløb! Det skete 4 - 5 gange, indtil jeg til sidst kunne nette en flot fisk på 4,92 kilo!

Græskarpe fra den lille mose

Hanne som jeg engang gik i folkeskole med, havde inviteret mig til at fiske i en lille mose ved hendes gård. Hun vidste ikke om der var fisk i søen, men hun mente bestemt at der var liv. Da jeg ankom til gården, gik jeg først ned igennem haven for at se på søen. Med det samme stak en fisk af fra det lave vand ved siden af nogle vandplanter. Det tydede jo godt, hurtigt fik jeg båret mit grej ned til søen. Inden jeg fik rigget stængerne til, skræmte jeg endnu en fisk som lavede en ordentlig hvirvel tæt på land!
Det kunne kun gå for langsomt med at få nogle liner i vandet. En stang blev rigget til med en bundforfang med regnorm, en med penneflåd og regnorm og en med en lille død skalle efter gedde og aborre. Underligt nok virkede søen som var ca. 40 x 40 meter og 1 - 1½ meter dyb fuldstændigt død, ingen små skaller, aborrer eller gedder. Først da mørket faldt på kom der lidt smånap på den flådfiskede regnorm, det var forsigtige hug, som måske har været fra små karusser eller hundestejler. Jeg turde ikke gå ned i krogstørrelse, for skulle der gå en god suder, karpe eller andet på, ville jeg med sikkerhed miste den på en mikro krog.
Der skete ikke så meget om aftenen, så jeg lagde mig til at sove ved 1 tiden. Kl. 5 stod jeg op, for at give morgenfiskeriet en chance.
Om morgenen skete der lidt mere i søen, jeg så nogle hvirvler i overfladen midt på søen, og det boblede også lidt fra foderpladsen en gang imellem. Jeg havde en del meget forsigtige nap, men kl. 6:45 kom pludseligt et anderledes hug, penneflådet gik under, og modhugget faldt! YES - en fisk var kroget! Jeg tænkte først suder eller stor karusse, men en aflang torpedoformet fisk kom efter en god lille fight til syne ved søens bred. En smuk græskarpe på 2,57 kilo og 57 cm!
Turen var reddet, og jeg kunne fortælle Hanne, at der i hvert tilfælde var græskarper i søen. Med mit landingsnet fangede jeg også en nipigget hundestejle.
Måske skal søen have et forsøg en anden gang?

Græskarpe på 5,4 kilo fra privat sø

I vinters isfiskede jeg på en lille privat sø, og fangede nogle små aborrer. Ejeren fortalte at der også var græskarper i søen, men de var jo nok ikke så nemme at få i tale i vinterens kulde. Men mon ikke de kunne lokkes til hug midt i juni? Chancen for en lidt speciel art skulle i hvert tilfælde ikke gå til spilde, så jeg pakkede lidt grej og tog en franskbrød under armen.
Da jeg ankom til søen, så jeg med det samme fisk som gik i overfladen, store flotte græskarper som jeg skød til mindst 4 - 5 kilo. Fiskene spiste næsten med det samme flydende brødstykker, men inden jeg fik fisket til dem, holdte de lidt igen... ævæv... men efter en times tid, omkring kl. 21, nappede de igen brød fra overfladen. Det lille bobleflåd og enkeltkrog med flydende franskbrød blev kastet ud, og efter få sekunder tog en karpe brødet i overfladen! Modhug og kontakt til en stor fisk.. Fisken sprang fri af vandet, og svømmede så meget hurtigt lige imod mig, næsten så hurtig at jeg ikke kunne holde linen stram. 10 sekunder efter krogningen havde jeg den på netkanten, men da græsseren opdagede nettet eller måske mig, blev den skræmt, og stak af i et langt udløb... sådan fightede jeg den ind 5 - 6 gange, og hver gang stak den af, når nettet kom i nærheden. Under fighten fulgte mindst een anden græskarpe med den krogede fisk, de har måske gået sammen længe Til sidst gled fisken i nettet, og kunne måles og vejes. 6,6 kilo (minus 1,2 kilo net) altså en fisk på 5,4 kilo og 73 cm. Ny personlig rekord! En godkendt aftentur!