Havbars (Dicentrarchus labrax)

Havbars (Dicentrarchus labrax) havbarsfiskeri, rovfisk, bars, havaborre
Havbars (Dicentrarchus labrax) havbarsfiskeri, rovfisk, bars, havaborreHavbars (Dicentrarchus labrax) havbarsfiskeri, rovfisk, bars, havaborreHavbars (Dicentrarchus labrax) havbarsfiskeri, rovfisk, bars, havaborreHavbars (Dicentrarchus labrax) havbarsfiskeri, rovfisk, bars, havaborre

Kendetegn - Sådan kender du havbars

De skinnende sølvfarvede skæl, den piggede rygfinne og den skarpe kant på gællelåget kendetegner havbarsen. Havbarsen kan næppe forveksles med andre saltvandsfisk i Danmark, det skulle da lige være sandart, som en gang imellem fanges i salte og brakke områder. Havbarsen fighter fantastisk!

Havbarsfiskeri - Hvordan fanger man havbars?

Havbars fanges typisk på lange slanke blink. Blinkene skal simulere småfisk som sild og tobis. Blinket fiskes tæt på havbarsens gemmesteder imellem fdens store sten. Der bliver også fanget havbarsflådfiskede tobis, tobisen skal ligesom ved spinnefiskeriet serveres tæt på havbarsens gemmesteder. Havbars kan også fanges på flue.

Fiskepladser - Hvor fanges havbars?

Havbars fanges ofte ved fder og ved havneanlæg. Havbarsen gemmer sig imellem fdens store sten, og angriber stimer af fisk som kommer svømmende forbi. Høfderne og havnene langs hele den jyske vestkyst er ikke dumme bud, hvis man skal fange en havbars. Der bliver dog også fanget havbars i de indre farvande, eksempelvis i Kalundborg Fjord og Åbenrå Fjord.

Spisefisk - Tilberedning af havbars

Havbars er en god spisefisk. Dampet havbars smager godt. Fisken pakkes ind i sølvpapir sammen med salt, peber, dine yndlingskrydderurter og lidt vand. Hvorefter den bages i ovnen i 30 - 40 minutter, afhængigt af fiskens størrelse. Havbars er nemt at filetere. Fileterne kan eksempelvis steges på panden eller grilles på grillen. Her finder du en guide, som kan bruges til filetering af havbars: https://www.fiskefoto.dk/artikel/guide-til-filetering-af-sej-moerksej-fjaesing-aborre-havoerred-rengbueoerred-makrel/57
Skån bestanden af havbars, hjemtag kun få af de fisk du fanger.

Hvor stor kan en havbars blive?

Den tungeste havbars indrapporteret på FiskeFoto vejer 3,7 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for havbars er 5,426 kg. Den længste havbars indrapporteret på FiskeFoto er 61,5 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for havbars 73 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges havbars?

Havbars fanges som regel i sommermånederne i Danmark. I Juli, august og september kan det godt betale sig, at give fiskeriet efter havbars et forsøg. Havbars jager typisk tidlig morgen og sen aften, så det er en god ide at være på fiskepladsen, lige inden solen står op, hvis man vil have det gode morgenfiskeri med.
Januar

Fluefanget3,100 kg.
Længderekord73,0 cm.
Dansk rekord5,426 kg.

Hvad vejer en havbars ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af havbars med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Havbars på andre sprog

Engelsk:bass, seabass
Tysk:Seebarsch
Norsk:havabbor
Svensk:havsabborre
Latin:Dicentrarchus labrax
I Danmark kendes havbars også under navnene:
bars og havaborre.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for havbars:

Havbars: 42 cm. (I saltvand) (Nordsøen, herunder Limfjorden og Ringkøbing Fjord)
Havbars: 42 cm. (I saltvand) (Kattegat/Skagerrak)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for havbars:

Havbars: 1. januar - 31. december (I saltvand) (ICES afsnit IV b (i Nordsøen syd for Hanstholm) I lystfiskeri, også fra kysten, er det kun tilladt at drive catch and release-fiskeri efter havbars. Fiskeriet må kun foregå med stang eller håndline.)
Havbars: 1. april - 31. december (I saltvand) (Ved lystfiskeri kan hjemtages 2 havbars pr. fisker pr. dag i fra område ICES afsnit IV b (i Nordsøen syd for Hanstholm) og 4c samt 7a-7k.)
Find alle fredningstider for danske fisk her

14 fangster af Havbars

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med havbars-fangster

To Herlige Havbars

På kun tre kvarter lykkedes det at hilse på hele to havbars. - En art der ellers skal arbejdes en del for. Men ikke denne gang, for allerede i første kast ramte jeg en målsbars på 42 og senere blev det så til et lækkert eksemplar af min absolutte favoritart på 59 cm

Natfiskeri efter havbars...

Natfiskeri efter havbars, det fungerer!

Jeg elsker når tanker og refleksioner bliver til virkelig, samt når teorier holder i praksis...
-Ny PR havbars gled over netrammen i nat. 🎣✨🌙

Ny PR havbars.

Jeg har siden min mission om at fange en 60cm+ havbars sidste år, som jeg desværre ikke fik succes med, ikke gjort andet end at forberede mit udstyr til ug, og ellers vente på at jeg i år kunne komme ud at jagte det vestjyske sølvtøj.
Jeg har ikke rigtigt følt for fiskeriet og vejret før i går, hvor alt bare føltes korrekt, og årets første fisketur efter havbars løb af stablen.
Selvom aftenens sidste halvanden times fiskeri kun gav et hug, gør det ikke så meget, når det nu var en smuk havbars på 61,5 cm og 2,54 kg som valgte at hamre på min jig. 😁

Den længe ventede Havbars

Jeg har bakset en del med at ramme en bars i denne sæson. Det har simpelthen været umuligt at fiske udenom de ekstreme mængder af makreller der har hærget mit bars-revir. Men nu lykkedes det endelig og så oven i købet med et drømmeeksemplar. Den art er min absolutte favoritart - svær, heftig, ekstremt hårdt fightende og så lever den i mit favoritjagtområde nemlig på den barske vestkyst. ULfiskeri i sin fedeste og mest ekstreme form - love it.

Tur efter havbars i det vestjyske

Min far, bror og jeg var taget en tur til det vestjyske efter havbars, en fisk ingen af os har den store erfaring med. Planen var at fiske ved solnedgang of solopgang, og man må sige at det blev til en vellykket tur med bars-bonanza der gav 8 landet fisk (den største 45cm), omkring 80-100 hornfisk fordelt os alle, og så fik jeg en meget uventet pr havørred på 50 cm.

Havbars - Det vestjyske sølvtøj

En fangstrapport om en fabelagtig fisketur, jeg havde ved den jyske vestkyst, hvor alt gik op i en jere enhed… 😁
Solen skinnede i midtjylland, da jeg kørte mod vest, men ca. 10 km før destinationen, skiftede vejret drastisk, da en tæt havgus prægede området. ☀
Høfden jeg skulle fiske ved består af store sten, som er dækket af alger, og fugten fra havgusen og algerne, gør stenene afsindigt glatte, hvilket man i den grad bør have respekt for. Derfor var jeg da også ved at overveje, om hvorvidt jeg skulle droppe turen, men efter et kort ræsonnement, blev jeg enig med mig selv om at der skulle fiskes havbars.
Jeg ankom kl. 20.00 og fiskede med et stort gennemløbsblink. Desværre var vinden ret kraftig, og jeg kæmpede med den kraftige linebue der konstant blev skabt af vinden, hvilket betød at jeg aldrig rigtigt fik gennemløbsblinket ordentligt ned i vandsøjlen. Derfor valgte jeg efter halvanden times fiskeri at skifte til et 40 gr. jighoved med dertilhørende gummishad, som skulle imitere en plettet tobiskonge.
Dette skift af kunstagn viste sig at være den rette opskrift på succes, for efter blot 4-5 kast med den nye kunstagn, fik jeg et solidt ”bundhug” helt inde foran land, som et splitsekund senere dog skulle vise sig at være en flot havbars, som nu fik flået mange meter line af hjulet med en yderst imponerede hastighed.
Nu meldte nerverne sig for alvor, for hvordan pokker kommer jeg ned til havoverfladen, så jeg kan få nettet havbarsen? –Tja, det er faktisk et godt spørgsmål, som jeg ikke engang selv kender det præcise svar på, dog fik jeg på en eller anden måde passeret flere store glatte sten, indtil jeg nu befandt mig på en sten tæt nok på vandet til at jeg sikkert kunne nette fisken.
Yes! Endelig en havbars! 💪 😃
Fisken blev hurtigt målt og vejet til 55 cm og 1,67 kg, og efter et par hurtige fangstbilleder, fik den som tak for en formidabel fiskeoplevelse friheden igen.
Så var spørgsmålet blot om man skulle pakke sammen eller om man lige skulle tage et par kast mere? –Jeg valgte selvfølgelig den sidste mulighed, og efter at have kastet i forskelige retninger i ca. 10 min. fik jeg igen et godt ”bundhug” helt inde foran land, og så brød helvede ellers løs igen. Efter samme manøvre hen over stenene, kunne jeg atter gøre klar til at nette fisken, hvorefter jeg sikkert kunne nette et stk. gudesmuk vestjysk sølvtøj. 😍
Havbarsen målte 53 cm og vejede 1,43 kg og fik selvfølgelig også sin frihed igen.

Årets fedeste fangst!

Endeligt blev det igen tid til at hilse på den mytiske, suverænt fightende og smukke Havbars. - Og hele to styk på hhv 43 og 52 cm. I vanlig stil foregik fangsten med UL-gearet. Jeg eeeelsker bare vestkysten, jeg eeeelsker bare UL-fiskeri og jeg eeeeelsker bare havbarsen - så onsdag aften kunne bare ikke være forløbet bedre. Læs evt. fuld beretning via dette link: https://ulfisk.com/2020/06/25/vild-rodeo-bars/

Morgenstundens fighter!

Vi dragede atter mod Thy!

Vinden og vejret havde været perfekt hele ugen, men den slog en smule om til weekenden, med vind fra vest og lidt regn.
Vi havde sat os for at årets første havbars og makrel skulle fanges!
Vi viste at det kunne gå hen og blive en udfordring, men det stoppede os ikke

Lørdag aften landede Kirstine årets 2 første makreller, godt fede og stærke! Klokken slog 00:00 og vi tog hjem, for så at komme tilbage 04:30. Det skulle vise sig at blive rigtig godt. Johnny fik sin første makrel, og Kirstine landede også 1 stk. Pludselig koger vandet længere henne, og så var det jo ellers bare med at komme derhen i en fart Johnny kastede, og så sad den der bare! Efter en fed fight fik Johnny landet en flot havbars på 46 cm! Så er vi ligesom igang vellykket weekend trods lidt svære forhold
Vis hele fangstrapporten

Havbars, stavsild og makreller fra Thorsminde ved den jyske vestkyst

Fredag aften, svag østenvind og ingen regn - hvad laver alle lystfiskerne? De var i hvert tilfælde ikke i Thorsminde, for jeg mødte kun 3 - 4 andre lystfiskere på molen!

Et kort stop i Thorsminde efter en hurtig makrel på vejen hjem fra en længere tur i det vestjyske, skulle vise sig at være et godt valg. Jeg fiskede fra 17 - 19, og fik 3 fine arter. Det første hug var af en mindre fisk på indersiden af molen, sandsynligvis en lille sild, som dog faldt af inden jeg nåede at se den. Kort efter fik jeg et solidt hug på ydersiden af molen. Fisken lavede ikke de klassiske makrel-rusk og trak rigtigt godt. Desværre faldt også denne fisk af! Men så skete der lidt. To velfightende makreller kom ind med kort tids mellemrum, og efter makrellerne kom igen et anderledes hug. Fisken havde hugget meget tæt på molen, og ind kom minsandten en lille havbars. Havbars har jeg ikke fanget i mange år, så det var sjov lige at få sådan en. Fisken blev ikke målt, og blev hurtigt genudsat, men den var 30 - 40 cm. lang.

En anden lystfisker på molen havde også held ved spinnefiskeriet. Han hev en stor glinsende stavsild op, som han genudsatte. To minutter efter fik jeg også en stavsild. Stavsild bør man genudsætte, men jeg beholdte fisken for at få nogle ordentlige billeder af den. Fisken bliver naturligvis også spist!

En god aften ved Thorsminde.