Laks (Salmo salar)

Laks (Salmo salar) laksefiskeri, å, spinner, blink, flue,
Laks (Salmo salar) laksefiskeri, å, spinner, blink, flue, Laks (Salmo salar) laksefiskeri, å, spinner, blink, flue, Laks (Salmo salar) laksefiskeri, å, spinner, blink, flue, Laks (Salmo salar) laksefiskeri, å, spinner, blink, flue,

Kendetegn - Sådan kender du laks

Der er endnu ikke skrevet en beskrivelse af laks.

Hvor stor kan en laks blive?

Den tungeste laks indrapporteret på FiskeFoto vejer 13,12 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for laks er 26,5 kg. Den længste laks indrapporteret på FiskeFoto er 106 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges laks?

Januar
December
022231425311

Danmarksrekord - De officielle danske rekorder for laks

(Ferskvand) 6 kg line15,000 kg.
(Ferskvand) 8 kg line5,500 kg.
(Ferskvand) Fluefanget20,400 kg.
(Ferskvand) Dansk rekord26,500 kg.
(Saltvand) 4 kg line3,620 kg.
(Saltvand) 8 kg line20,740 kg.
(Saltvand) 10 kg line22,210 kg.
(Saltvand) Fluefanget8,385 kg.
(Saltvand) Dansk rekord22,560 kg.

Hvad vejer en laks ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af laks med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Laks på andre sprog

Engelsk:atlantic salmon
Tysk:Lachs
Norsk:laks
Svensk:lax
Latin:Salmo salar
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for laks:

Laks: 40 cm. (I ferskvand)
Laks: 60 cm. (I saltvand) (Alle farvande)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for laks:

Laks: 16. november - 29. februar (I ferskvand)
Laks: 16. november - 15. januar (I saltvand) (Fisk i yngledragt. I fredningsperioden må du kun tage helt blanke fisk med løse skæl med hjem. Farvede fisk skal straks og så nænsomt som muligt genudsættes. )
Laks: 15. september - 29. februar (I saltvand) (Vadehavet)
Laks: 1. januar - 1. januar (I saltvand) (Vadehavet nord for Låningsvejen til Mandø, i Ringkøbing, Nissum og Stadil Fjorde og Von Å er laks totalfredet)
Find alle fredningstider for danske fisk her

27 fangster af Laks

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med laks-fangster

Overraskende Laks fra Vesterhavet

Inden makrellerne meldte deres ankomst fik jeg en fin lille fedtfinne som gik og snuse rundt 20-30 meter fra fden. En fræk og livlig fight senere kunne jeg lande, fotografere og genudsatte den fin fisk som var i omegnen af 40 cm. Billederne blev lagt op, og straks reagerede denne sides boss - nemlig Kasper - på at det som jeg havde skudt til at være en havørred godt kunne være en laks. Og ganske rigtig var dommen fra en fiskebiolog det samme, og dermed kunne art nr. 68 (inkl. afarter og udlandske) noteres nederst på listen over UL-gearets overvundne arter. Fedt!

Voldsomme Varde

En aftentur til Varde å for at se om jeg kunne lure noget stort nede i dybet … Første hug var en fin gedde, der stod gemt inde under egen bred klar til angreb på hvad der matte komme forbi. På den første reelle standplads, hvor jeg tidligere på sæsonen har set en stor fisk springe fri af vandet, forsøgte jeg mig med en Teknik inspireret af Senja Furbo. Det gav pote. En vildt fightende han laks. Desværre gik den i nogle træer der var væltet i vandet, så jeg var sikker på den var mistet. Da jeg noget slukøret skulle have spinneren ind sad der en gren fast på krogen. Den var ligesom lidt træg i vandet under indspinning. Der faldt lidt ro på situationen og jeg kunne mærke hvordan adrenalin pumpen havde skudt hormoner ud i alle kroppens celler - det er et stærk vanedannende drug! Da grenen var 2 meter fra bredden satte den afsted i et hysterisk udløb jeg ikke tidligere har prøvet. 50 meter med bremsen strammet så meget ind, at jeg begyndte at frygte for line og krog. Efter yderligere 10 min. hvor jeg fik undgået endnu en snag, kunne jeg endelig lande skønheden. Fotoshoot og retur til sin standplads. Stadig med adrenalinen i blodbanen traskede jeg lidt halvhjertet opstrøms og fandt et tidligere hotspot. Igen, samme Senja Furbo Teknik, og igen fast fisk!! Jeg har aldrig før fået 2 laks på samme dag. Rigtig god fight, men heldigvis uden så meget dramatik som den første. En aften der allerede er gået over i min historien som den vildeste fiskedag i Varde å.

Blank laks

Kvoten for store laks var brugt i de nederste zoner af Varde å. En pioneer tur til zone 4 var derfor nødvendig, hvis man skulle være så heldig at få krogen i en af de blanke og den skulle med hjem.
Ganske kort efter fiskestart fladt der et tungt hug, hvor spinneren blev trukket tæt forbi egen bred i en dyb strømrende. Laksen tog flere gode udløb, men måtte til sidst give fortabt. Jeg havde ikke lige planlagt at der skulle en af de store i nettet, så jeg havde kun bækørred nettet med, og der passer en blank laks på 90 cm ikke i!
Den fik derfor 3 min. mere ude i strømmen inden jeg kunne lande den med et solidt greb om haleroden.
Den ligger nu koldrøget i fryseren i 300 g pakker. Perfekt til børnevenlig Sushi og pålæg.

Laksegade fiskeri i Skjern å

Jeg var taget til Skjern å med min kammerat. Vi havde fundet ud af, at det kostede 10 kroner for et årskort til Skjern å, når at du er 0-17 år. Så selvfølgelig skulle vi prøve Skjern å. Vi startede vores fiskeri klokken 20 tirsdag, efter en lang rejse. Vi fiskede begge spinner 16 g omkring klokken 22 lagde jeg en spinner helt over til modsatte bred, da spinneren nåede ca midten af åen blev spinneren taget hårdt og kampen var igang. Det er den fedeste fight jeg nogensinde har haft. Den tog flere fede udløb, kampen endte heldigvis til min fordel. Denne skønhed på 3,8 og 69

Laksetur til Skjern Å

Endelig en dag, hvor vejret var godt og vi begge ( min søn Emil og mig) havde tid til en fisketur. Vi havde længe snakket om en laksetur til Skjern Å.
Ingen af os havde fanget laks før. Vi håbede selvfølgelig på fangst men regnede bestemt ikke med det. Da vi ankom, stod der bare en enkelt fluefisker. Vi tog den anden side af åen og gik 30-40m længere nedad. Der var rigtig meget vand i åen, da det havde regnet en hel del dagen før. Vi startede med at spinnefiske. Jeg med en 25g orange kondomspinner og Emil en gul.
På bare 3. kast var der et hårdt hug på min spinner og jeg kunne med det samme mærke at det ikke var en lille fisk. Efter en ikke alt for lang fight, hvor Emil hjalp med at nette den, fik jeg en smuk laks på land og målt den til 84cm og 5,6kg