Løje (Alburnus alburnus)

Løje (Alburnus alburnus) løjefiskeri, prop, regnorm, agnfisk,
Løje (Alburnus alburnus) løjefiskeri, prop, regnorm, agnfisk, Løje (Alburnus alburnus) løjefiskeri, prop, regnorm, agnfisk, Løje (Alburnus alburnus) løjefiskeri, prop, regnorm, agnfisk, Løje (Alburnus alburnus) løjefiskeri, prop, regnorm, agnfisk,

Kendetegn - Sådan kender du løje

Løjen er en lille sølvskinnende karpefisk. Løjen kan nemt forveksles med andre små karpefisk, men den adskiller sig fra bl.a. strømskalle, skalle, rimte og regnløje ved at have en lang gatfinne. Brasen og flire har også lange gatfinner, men løjens kropsform er lavere end brasen og flire. Desuden har løjen underbid, det har brasen og flire ikke.

Løjefiskeri - Hvordan fanger man løje?

Løjen fanges nemt på et stykke regnorm fisket under flåd på en lille enkeltkrog. Krogen må gerne være helt ned i størrelse 22, hvis løjerne generelt er små, der hvor man fisker.

Fiskepladser - Hvor fanges løje?

Løjer fanges ofte i åer, men findes også i søer.

Spisefisk - Tilberedning af løje

Løjer spises normalt ikke i Danmark, men løjer er gode som agnfisk ved fiskeri efter aborre, gedde og sandart. Det er meget udbredt at fange løjer med kastenet, sænkenet eller med en agnruse, når der skal fanges agnfisk.

Hvor stor kan en løje blive?

Den tungeste løje indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,012 kg. Den længste løje indrapporteret på FiskeFoto er 17,5 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for løje 18,5 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges løje?

Løjen kan tilsyneladende fanges året rundt.
Januar
00 3722521310

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for løje

Mikro rekord18,5 cm.

Hvad vejer en løje ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af løje med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Løje på andre sprog

Engelsk:bleak
Tysk:Laube, Ukelei
Norsk:laue
Svensk:löja
Latin:Alburnus alburnus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for løje:

Der findes ingen mindstemål for løje.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for løje:

Der findes ingen fredningstider for løje.
Find alle fredningstider for danske fisk her

27 fangster af Løje

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med løje-fangster

Artsrig tur til mosen

Et par timer ved mosen, hvor det lidt overraskende faktisk vrimlede med fisk. Jeg mener kun at jeg har fanget gedder i den lille mose, men ellers har den været meget død. Det meget brune vand i mosen, ligner heller ikke noget som er så indbydende for de skællede venner... Fiskene ringede og gjorde ved, og hurtigt fik jeg en lille aborre... derefter en skalle, flere rudskaller og flere løjer. Området hvor mosen ligger, har været oversvømmet i løbet af vinteren, så jeg tror at de mange fisk er kommet til fra den nærliggende å, for senere at bliver fanget i mosehullet. Jeg så flere fisk med svamp, og de fisk jeg fangede var også magre.

Fisketur sammen med kollega

Denne lørdag tog jeg afsted med en kollega og hans 5år gamle søn.
Min kollega Rasmus har ikke fisket siden han var 12år gammel, og det ville være Bertrams (hans søns) første fisketur.

Vi tog afsted op til Gudenåen ved Randers før at prøve fange løjer og aborrer.
Vi startede at rigge op en lille UL-stang til Bertram med et penneflåd og en lille krog med orm. Efter nogen minut fangede Bertram en lille løje, sit livs første fisk! Løjen brugte vi som agnfisk i håb af at bytte den mod en aborre
Bertram fangede mange løjer vi gemte i et keepnet. Han fangede også skaller, en lille bækørred/havørred (røde plætter på men svær at se forskel på i denne størrelse), og en lille rimte!
Rasmus og jeg fiskede begge to med agnfisk, men aborrerne var meget forsigtige. Vi mindste begge to mange agnfisk uden at mærke at der var bid, eller så spyttede dem hurtigt ud løjen når de følte der var modstand. Men pludselig var der bid, en pen aborre på omkring 35cm kom op!

Rasmus og jeg troede begge to at Bertram ikke skulle være så tålmodig for at tage hjem efter 2-3 timer. Men efter 5 timer så var det faktisk sån at vi løbt tør for tid. Utroligt at en 5 år gammel dreng kan være så tålmodig, han blev faktisk lidt skuffet når vi tog hjem!

Bertram fangede faktisk en løje på 17,5cm, vi skal prøve at registrere den som en rekordfisk på mikrolisten!

Det er helt sikkert at Rasmus er nød til at tage på fler fisketurer sammen med Bertram!

Stor-aborre og andet godt fra Gudenåen ved Randers

Søndagen skulle bruges på en heldagstur til Randers sammen med Gustav. Jeg hentede Gustav i Århus og ved 10 tiden kunne vi begynde fiskeriet i Gudenåen lidt opstrøms Randers. Målet på denne plads var rimter, så vi startede med at forfodre godt med franskbrød i overfladen. Der blev nippet lidt til brødet af nogle småfisk, men ikke de store rimter som vi var ude efter. Rimterne opgav vi, men i stedet fangede vi nogle agnfisk. Med små størrelse 22 kroge agnet med regnorm, fangede vi hurtigt en god sending små skaller og løjer. Desuden fangede Gustav en ganske lille aborre. I en lille bæk som løber i Gudenåen så vi en stime hundestejler. Hundestejlerne var ikke til at fange på krog, men med fangstnettet fik vi hurtigt fanget nogle. Hundestejlerne var trepiggede hundestejler, og imellem dem gemte sig også en lille grundling...

Så gik turen videre til Randers Havn, hvor agnfiskene forhåbentligt kunne ombyttes til aborrer.

I første omgang var der ikke så meget gang i fiskeriet for vores vedkommende, men så kom vi til at snakke med en anden lystfisker, som viste sig at være manden bag www.aborre.dk . Han havde fundet aborrerne, og da han to hjem, overto vi hans plads. Gustav fik hurtigt et godt hug på en levende løje fisket ved bunden - fisken var god, rigtig god! En stor aborre på 910 gram kunne efter en lille fight nettes.

Efterfølgende fik vi flere gode aborrer både med løje, skalle og regnorm som agn, dog var de ikke så store som den første... Løbende fangede vi friske agn-løjer og skaller på små størrelse 22 kroge agnet med regnorm. Ud over aborrer, løjer og skaller fangede jeg 2 skrubber og havde en lille bækørred på, ørreden faldt dog af da jeg løftede den op af vandet. Skrubberne var lidt uventede, og så alligevel ikke, for min kammerat Jeppe har for nyligt meldt om skrubber i spisestørrelsen fra samme plads.

Se Jeppes rapport her:
Vis hele fangstrapporten

Fangstrapport fra Østjylland, Gudenåen ved Randers (Å / bæk)

Da Jeppe og jeg havde godt held med aborrerne i Randers sidste søndag, ville vi lige se om der stadigt var fisk at komme efter i dag.
Vi startede fiskeriet ved 9 tiden om morgenen, og vi fik begge hurtigt et par aborrer på regnorm fisket på bunden. Imens Jeppe fiskede videre efter aborrerne og passede hans datter som var med på fisketur, gik jeg i gang med et lille eksperiment. Jeg havde nemlig set nogle glinsende småfisk på et lavvandet område af åen, og jeg regnede med at det nok var løjer.
Jeg monterede en lille størrelse 22 KAMASAN enkeltkrog under et lille bobleflåd, og agnede den med et stykke regnorm på 4 - 5 mm. Fiskene var forholdsvist nemme at få til at tage ormen, men det krævede lidt forsigtighed, og et lille modhug på det rigtige tidspunkt at få fiskene til at blive siddende. MEN en fisk kom på land, og ganske rigtigt var der tale om løjer, en rigtig fin art til årslisten. Efter lidt øvelse gik det derudaf med løjefiskeriet, og jeg fangede i alt ca. 20 stk.
Vi forsøgte os med løjerne som agnfisk til aborrer, og det lykkedes mig da at få 2 fine aborrer på dem. Den ene på et bundrig, og den anden fisket under flåd, med en glidemontage. Bundfisket regnorm var dog det mest effektive i dag, og vi fik begge en god stak aborrer med hjem, de mindste blev genudsat.
En dejlig dag på Randers Havn.