Makrel (Scomber scombrus)

Makrel (Scomber scombrus) makrelfiskeri, makrelforfang, flue, flådfiskeri, minitun, Makrel (Scomber scombrus) makrelfiskeri, makrelforfang, flue, flådfiskeri, minitun, Makrel (Scomber scombrus) makrelfiskeri, makrelforfang, flue, flådfiskeri, minitun, Makrel (Scomber scombrus) makrelfiskeri, makrelforfang, flue, flådfiskeri, minitun,

Kendetegn - Sådan kender du makrel

Makrellen kendes på dens strømlinede kropsform og det karakteristiske sorte og grønne tigermønster på ryg og side. Makrellen fighter voldsomt når den sidder på krogen, og et makrelforfang med 5 makreller kan virkeligt sætte grejerne på en prøve!

Makrelfiskeri - Hvordan fanger man makrel?

Den mest effektive måde at fange makreller på, vil ofte være spinnefiskeri med en kastepirk eller et blink, kombineret med et makrelforfang eller et sildeforfang. Pirk eller blink monteres for enden af forfanget, forfanget kastes ud, og får lov til at synke til bunden. Derefter spinnes der ind i små lokkende ryk, og forhåbentligt hugger makrellen på en af forfangets glinsende fluer, eller måske på pirken eller blinket. Har man mulighed for at fiske fra båd, kan dørgning med blink og makrelforfang også være utroligt effektivt. Makrelforfanget som har større kroge end sildeforfanget, kroger uden tvivl makrellen bedst, og man mister dermed ikke så mange makreller ved fiskeri med makrelforfang, som ved fiskeri med sildeforfang. Sildeforfanget med dets små kroge, har til gengæld den fordel, at man har gode chancer for bifangster i form af tobis og sild, som i øvrigt er fremragende agn til medefiskeri efter makreller!

Medefiskeri efter makreller foregår med et fastmonteret flåd, eksempelvis et bobleflåd, eller med et gennemløbsflåd. Gennemløbsflådet gør det muligt, at fiske agnen mange meter under overfladen, men det kræver en smule mere grej, end det simple bobleflåd. Agnen kan som før nævnt være en sildestrimmel eller en helt tobis, men hornfiskestrimler eller rejer er også gode agn til makrel. Agnen monteres på en trekrog, og fiskes minimum 1 meter under flådet. Det kan være en god ide at forsøge sig med forskellige dybder, især hvis man fisker på dybt vand, eksempelvis i havnebassiner eller fra båd. Det er en god ide at montere et kuglebly ca. 20 cm. fra trekrogen, for at sikre, at agnen ikke kommer til at hænge i vandoverfladen.

Fiskepladser - Hvor fanges makrel?

Makreller fanges som regel fra moler, i havne eller fra båd. Makrellerne går nemlig normalt ikke ind på det helt lave vand, ligesom havørred og hornfisk gør. Dog kan man i nogle tilfælde opleve, at makrellerne jagter små byttefisk som sild og brisling helt ind på det lave vand få meter fra stranden. Når makrellerne jagter småfisk, kan man opleve rent bonanzafiskeri, hvor der er hug i hvert eneste kast. Kendte pladser til makrelfiskeri er eksempelvis molerne ved Hvide Sande, Thorsminde Havn, Århus Havn og Grenaa Havn.

Spisefisk - Tilberedning af makrel

Makrellen er en fantastisk spisefisk, og den er nem og hurtig at rense. Hovedet på makrellen skæres af, bugen sprættes op, og indvoldene fjernes. Eventuelt kan skællene skrabes af med bagsiden af en kniv eller med en børste. Ønsker man at skære fileterne af makrellen, behøver man ikke at fjerne hoved og indvolde. I stedet ligges et snit med en skarp filetkniv, lige bag ved gællerne og ind til rygraden. Kniven drejes og føres hen langs rygraden i retning af halen, og så er fileten fri. Derefter kan bugbenene skæres af, og de sidste ben kan tages med en pincet eller en tang. Makrel fordærves hurtigt, så det er en god ide, at sørge for at fiskene kan komme på køl, umiddelbart efter at de er kommet på land. En køletaske med køleelementer eller en spand med isvand er det bedste, men køligt havvand i en spand, kan også gøre det.
Den hele makrel kan eksempelvis dampes i ovnen eller steges på grillen. I begge tilfælde pakkes makrellen helt eller delvist ind i sølvpapir, sammen med salt, peber og krydderurter efter behag. Makrelfileter kan vendes i æg og rugmel, og steges i fedtstof på en varm pande. Makrel er en rigtigt sommerspise, og kan eksempelvis serveres med kartoffelsalat.

Hvor stor kan en makrel blive?

Den tungeste makrel indrapporteret på FiskeFoto vejer 1,06 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for makrel er 2,44 kg. Den længste makrel indrapporteret på FiskeFoto er 48 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for makrel 60 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges makrel?

Makreller fanges typisk fra maj til oktober, men jsæsonen må siges at være juli - september. Ved den jyske vestkyst, plejer der at være godt fiskeri efter makreller, når vinden har været i øst et par dage (fralandsvind).
Januar

Fluefanget1,225 kg.
Længderekord60,0 cm.
Dansk rekord2,440 kg.

Hvad vejer en makrel ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af makrel med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Makrel på andre sprog

Engelsk:mackerel
Tysk:Makrele
Norsk:makrell
Svensk:makrill
Latin:Scomber scombrus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for makrel:

Makrel: 30 cm. (I saltvand) (Nordsøen, herunder Limfjorden og Ringkøbing Fjord)
Makrel: 20 cm. (I saltvand) (Kattegat/Skagerrak)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for makrel:

Der findes ingen fredningstider for makrel.
Find alle fredningstider for danske fisk her

150 fangster af Makrel

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med makrel-fangster

Min første makrel fanget på flue

Den fine østenvind som havde varet et par dage, skulle jo nok lokke makrellerne ind til kysten i det vestjyske. Turen gik til Thorsminde, hvor jeg satsede på, at der måske ikke var så mange mennesker på molen, som der ofte er i Hvide Sande.
Der var ganske rigtigt god plads på molen, men jeg valgte alligevel at dreje til jre, og gå ned på stranden. Her jagede makrellerne nemlig små sild eller brisling helt inde ved kanten. Jeg startede med at fiske lidt med min UL stang og en lille kastepirk. Der var masser af makreller, og de var nemme at fange. Som et lille eksperiment havde jeg taget min fluestang med, for med de rigtige forhold, kunne jeg måske få min første fluefangede makrel fra stranden.
Vandet kogte af småfisk og makrel, men på trods af at jeg fiskede med en flue, som burde kunne overliste en makrel skete der intet. Fluen blev fisket lidt forskelligt, langsom indtagning, små nyk og lidt hurtigere indtagning... men det hjalp ikke noget. Til sidst prøvede jeg at trække fluen ind, så hurtigt som jeg kunne. Det gav pote, og en makrel jagtede den helt ind til brændingen. I næste kast forsøgte jeg med sammen speed-indtagning, og denne gang sad den der. En mindre makrel men min første på fluestang og flue.
Til sidst på turen gik jeg på molen og fiskede lidt videre med min UL stang, her fik jeg nogle gode makreller op imod 400 - 500 gram. En super lækker tur, som måske er det tætteste man kommer på tropisk fiskeri fra den hvide sandstrand og med en lun østenvind i nakken!

Makrel-fest i Thorsminde

Om mandagen havde jeg fanget godt med makrel i Thorsminde, så dagen efter forsøgte jeg at lokke Pausefiskeren med ud efter hans første vesterhavs-makrel. På trods af en lidt dårlig fod, fandt Finn vej til vandet. Måske var det tanken om den kasse Pokal øl, som jeg havde købt til ære for ham, som gjorde udslaget.
Jeg tyvstartede lidt, og startede med at fiske med min lille UL stang og en sølvfarvet kastepirk. Jeg stod på stranden, og der var makrel i hvert eneste kast, men en del af dem var for små. For at eksperimentere lidt prøvede jeg at fiske med min trofaste ned-rig jig, som jeg normalt bruger til søens aborrer. Den virkede fortrineligt, og faktisk var de makreller som jeg fik på jiggen betydeligt større end dem, som jeg havde fået på den lille kastepirk.
Finn ankom hen på aftenen, og han fik hurtigt sin makrel debut. Vandet kogte af små sild og brisling som makrellerne jagede, og makrellerne kunne fanges helt ind til 2 meter fra vandkanten på stranden. Da vi havde fået nok, trak vi os tilbage, og kigge på de andre lystfiskere som fortsat fangede masser af makreller og hinanden.

Makreltur til Hvide Sande

De seneste dages østenvind, je temperaturer og krydret med lidt meldinger om at makrellerne nu havde indfundet sig ved vestkysten, ansporede min fiskemakker Michael og jeg til en aftenstur til Hvide sande. Afgang henad eftermiddagen og små halvanden time senere parkerede vi på p-pladsen ved sydmolen. Adgangskort til HSSC´s betalingszoner, rensehus mm var klaret på nettet hjemmefra, nemt og bekvemt, og så sparede man også lige en 10´er som kunne bruges på en kvart isvaffel senere.
Vi påbegyndte den lange vandretur ud mod spidsen af molen, eller så lang er den nu heller ikke, men den føltes lang da vi allerede ved anstigningen til selve molen blev angrebet af hundredevis af små svirrefluer, som satte sig overalt, på arme, ben, i ørerne, i håret og flere gange måtte man stå og fnyse som en gal tyr, fordi en af de små, ellers normalvis så fredelige nyttedyr, forsøgte af kravle op i næsen. Vi var begge overbeviste om at det kun var et problem indtil vi nåede længere ud over vandet, men nej de kære små forblev en plage hele aftenen. Heldigvis for os var der så meget gang i makrellerne og så mange fascinerende naturoplevelser den aften på molen, at vi stort set glemte alt om de små fluer der kredsede om os som, nå ja fluer om en kokasse.
Vi havde kun lige taget vores første skridt ud på molen, da den første naturoplevelse mødte os. Tæt på molen vuggede en skarv rundt i den smule bølger der nu var, jeg nåede lige at sige til Michael se der er en skarv, før den dykkede, og 5 sekunder senere kunne jeg så sige, se Michael der er en skarv med en ca 50 cm lang ål i næbbet. Ålen blev slugt som et stykke kogt spaghetti, og den næsten udrydningstruede fiskeart blev et individ fattigere. Ikke den fedeste start, men heldigvis skulle det kun blive bedre derfra.
Vi fik mast os ned gennem de store sten og fandt en lille plads mellem de mange flinke tyske fisketurister hvor vi lige kunne stå på et nogenlunde vandret underlag og begyndte at fiske. Nu er det jo sådan med makrelfiskeriet at man altid har et valg, enten kan man benytte en telefonpæl med påmonteret kaffemølle og et forfang med kroge nok til at gøre en erhvervsfisker misundelig, eller den lettere løsning med en let spinnestang og et enkelt blink monteret for enden.
Jeg har altid været tilhænger af det sidste, af to årsager. For det første synes jeg det er nemmere at afkroge makrellen når den er kommet på land, de mange kroge bliver ikke viklet ind i hinanden af et full house med de små energiske fisk, og så er fighten og hele oplevelsen også, i mine øjne, bare så meget bedre på det lette grej, og så er der det faktum at jeg alligevel ikke kan nå at spise så mange makreller, så der er ingen grund til at fange flere end jeg behøver. Mit valg af grej denne aften blev derfor en 12 fods spinnestang med en kastevægt på 5-30 gram, grunden til at jeg valgte en 12 fods stang er at det er nemmere at løfte en kroget fisk ind over molen ved de lidt vanskelige adgangsforhold sådan en bunke store granit sten fordrer, og desuden kan blinket også lettere løftes fri af de yderste sten når indspinningen når til vejs ende. Som agn brugte jeg et 24 grams ABU Toby blink i sølv/sort, og det så ud til at makrellerne ikke var helt afvisende overfor dette.
At makrellerne var på stedet så vi, udover at vi havde hug i gennemsnitligt hvert 3. kast, også i form af det opbud af predators der var i området, flere gange så vi sæler stikke hovedet op af vandet, to gange så vi laks på anslået 7 – 8 kilo springe helt fri af vandet og de små både med håbefulde lystfiskere trak flere gange så tæt på molen at vi, hvis vi ville, kunne have kroget et par stykker af dem.
Da vi begge havde 5-6 makreller i vores spande, satte vi os ned et lille stykke tid, og bare observerede alle de spændende ting der skete omkring os, vi havde begge opnået det mål vi havde sat os inden turen. Efter vi havde siddet lidt og nydt forestillingen genoptog vi fiskeriet, der var stadig en lille times fisketid tilbage. Vores total catch lød på 12 makreller til Michael og 10 til mig. Min største var 41 cm og vejede 790 gram.

Sommerfiskeri på Nato-molen

Jeg kørte for nylig forbi Nato-molen på en tur til Ebeltoft, hvor jeg tidligere har fisket uden held, så jeg bestemte mig for at prøve igen i løbet af sommeren. Et par dage efter meldte Brian om masser af makrel derude, og vejret så godt ud, så jeg bestemte mig for at tage derud.

Der var nok omkring ti andre fiskere, og de meldte om fjæsinger og lidt små makrel og enkelte små sej, men i det mindste var der fisk på pladsen. Jeg riggede op med et makrelforfang og en blank pirk og gik i gang.

Jeg fik hurtigt bid - linen føltes tung og begyndte et halvt minut senere at sitre. Fisk, men meget svagt. Det viste sig at være hele tre makreller men de mindste, jeg nogensinde har set. Det lignede nærmest sild, der havde forklædt sig. (: Linen føltes tung i begyndelsen, fordi linen sad i krogen og trak pirken på tværs. Fiskene røg ud igen, selvom to af dem var kroget delvist i øjet.

Senere fik jeg et bedre hug, der trak godt mod bunden, og der krogede jeg en rimelig makrel, der dog godt kunne have været nogle cm længere. Senere igen fik jeg en anden makrel, der var lidt mindre, og til sidst landede jeg en lille sej, der dog var en klar PR. Da klokken rundede 22, pakkede jeg sammen for så at se mine to sidemand hver lande en helt pæn makrel. Pyt, årets første makrel var i hus.
Vis hele fangstrapporten

Min første store makrel i Nordhavn.

Efter en tur til Oceankaj på Nordhavn (læs gerne min side http://oceankaj.dk) uden ret meget held, besluttede jeg mig for at prøve de dybe bassiner i havnen. Jeg havde tidligere på måneden fået et par makreller i Orientbassinet, hvor jeg også mistede en klæppert der nær havde trukket den ene stang i vandet.

Nå men, jeg satsede på Docken, den gamle færgehavn på Nord-Vest siden. Der er en del drive in fiskere her fordi man kan køre lige til vandet. Denne aften var vi kun to. Jeg fiskede med bobleflåd og smelt (ca. 2 meter dybde), samt glideflåd (3.5 meter). Der skete ikke så meget den aften, sådan er det jo med makrel, enten er de der eller ikke.

I skumringen forsvandt mit flåd pludseligt uden varsel. Tegn på makrel og ikke hornfisk. Jeg får strammet linen og modhug og mærker en ordentlig fisk. Jeg tror kort jeg har kroget en ørred af de vilde udløb, men det er såmænd bare en stor makrel der kommer på land til sidst. Vi bliver enige om den nærmer sig kiloet. En herlig oplevelse. Det er ikke lykkes at tage flere af samme størrelse endnu, men sæsonen er jo heldigvis ikke ovre.

Morgentur til Hanstholm Havn

Jeg var på ferie i området og havde pakket stængerne. Jeg fisker normalt i ferskvand, men med ti minutters kørsel til Vesterhavet skulle det da prøves af.

Ankom til havnens østmole ca. 0600 og lagde ud med at fiske efter fladfisk - for første gang i nok 25 år. Der blev nibbet en del men ingen rigtige bid. Folk omkring mig hev en del små op men kun en enkelt fik en fisk af en pæn størrelse.

Efter ca. 45 minutter hev jeg en lidt lille skrubbe i land, men den røg ud igen. Derefter en lille ising, en pæn knurhane, en næsten god rødspætte, og en masse blandet små flade derefter. De røg alle tilbage igen.

Omkring klokken 8 havde jeg ikke flere orm at fodre fiskene med, så jeg gik over til det, jeg egentlig var kommet efter: Makrel. Jeg var forbi havnen tirsdag aften for at fange makrel og gik derfra med lige så mange fisk, jeg kom med. Jeg besluttede mig for at gå ud for enden af østmolen og prøve igen, selvom ingen havde set nogen tage makrel.

Der var et væld af knurhaner, og de var glade for mit makrelforfang, men det var igen ikke det, jeg var kommet efter. Efter 45 minutters knurhanefest kunne jeg mærke, at jeg havde endnu en på, en lidt tung en. Jeg havde nærmest rutinemæssigt halet den ind til molekanten, da bremsen på mit hjul larmede, og linen blæste af spolen: Noget ville til bunds, nu! Efter lidt kamp kom en stor knurhane til syne, og da blinket kom oven vande, fulgte der en makrel efter.

Derefter stod den på en times knurhanefest, og da vejret slog om i regnvejr, omkring klokken 10, var det tid til at pakke sammen og tage hjem.

Jeg har ikke fanget makrel før men er rutinemæssigt blevet bedt om at fange en med hjem, selv når jeg var på vej til ferskvandssøer, så måske får jeg fred nu. (: Det var dog lige så sjovt, som jeg har læst om, så jeg prøver igen snarest.

Makrel og ål fra molen i Hvide Sande

Til kamp imod sofafiskeri! Vinden havde været østlig i nogle dage, og der dukkede makrelrapporter op fra Hvide Sande på nettet, så Søren og jeg tog på en mini ekspedition til det vestjyske. Godtnok skulle vinden vende og blive vestlig om aftenen, men mon ikke vi kunne nå en makrel eller to. Efter arbejde hentede jeg Søren, og et par timer senere riggede vi stængerne til på den nordlige mole i Hvide Sande. Der var mange lystfiskere på molen, så vi kunne ikke få en af de gode pladser. Der blev fanget lidt makreller helt ude for enden af molen, men lidt længere inde hvor vi stod, var der ikke rigtigt gang i den. Pludseligt fik jeg dog et fint hug, som måtte være makrel. Da fisken kom ind lignede det først en fejlkroget hornfisk, men helt ved kanten kunne jeg se, at det var en ål. Fisken var fejlkroget, så den tæller jo ikke som en rigtig fangst. Jeg har før set ål jage i stimerne af små sild helt tæt på molen, så denne ål har sikkert også forsøgt at fange sig en sild eller anden småfisk. Lidt senere på aftenen skete der noget på indersiden af molen - vandet kogte pludseligt af småfisk! Makrellerne jagede i overfladen, og hurtigt fik vi kastet ud i stimen. Søren fik først hug, men mistede fisken, kort efter fik jeg hug, og fisken kom med ind. En fin makrel. Årets første! Der skete desværre ikke så meget mere, ud over at vi fangede lidt småsild og hvillinger.

Vildt makrelfiskeri fra molen ved Hvide Sande

Den svage østlige vind lugtede lidt af makrel fra den jyske vestkyst! Så søndag eftermiddag blev Suzuki GS500 derfor rettet imod Hvide Sande. Vejrudsigten sagde lidt regn først på aftenen, og meget regn fra kl 21 og frem.... og det passede meget godt. Jeg var netop kommet helt ud for enden af den gamle nordlige mole, da de første par dryp kom. Heldigvis havde jeg min vandtætte heldragt med, så regnen kunne bare komme (an). Det største problem var sådan set, at regnen gjorde stenene på molen meget glatte, og jeg måtte derfor kravle rundt på molen for at undgå uheld. På molen stod et par andre lystfiskere, som havde fanget lidt makrel, men ikke særligt mange hmm... Men jeg måtte jo give det et forsøg. En sølvfarvet kastepirk med en god ownerkrog og et makrelforfang blev monteret på den kraftige spinnestang. I første kast nåede pirken ikke at ramme bunden, før linen blev slap, og så MEGET stram - MAKREL! Fiskene fightede fantastisk, og ind kom 5 flotte makreller... Det tydede jo godt, og det var det. De næste par timer fik jeg makreller i næsten alle kast. Det var flotte fisk, de fleste var på 3 - 400 gram, men ind imellem var der også makreller op til ca. 600 gram. Dagens største fisk vejede således 599 gram. Ca. 15 makreller vejede over 500 gram. Som sagt var der godt fiskeri hele aftenen, fra kl. 20 da jeg ankom til kl. ca 22:30 hvor jeg stoppede fiskeriet. Ind imellem gik makrellerne helt amok, de jagtede store stimer af småsild, og makreller og sild hoppede fri af vandet, imens sultne måger forsøgte at fange sig en sild. Kunne man ramme midt i en flok springende sild, var der garanti for hug af makrel. Imens bunken af makreller voksede hastigt, tænkte jeg flere gange på, om det måske var for grådigt at slagte så mange fisk. Men jeg vidste at jeg nemt ville kunne få afsat nogle af makrellerne til familien og spise resten selv, og når man tænker på hvor mange kilo ferskvandsfisk jeg har genudsat - bare i år, kunne jeg godt forsvare over for mig selv, at jeg denne gang slagtede lidt vel-mange makreller. I øvrigt ville min fangst på 76 makreller ikke fylde meget, i lasten på en stor fiskekutter.