Regnløje (Leucaspius delineatus)

Regnløje (Leucaspius delineatus) regnløjefiskeri, regnorm, lille,
Regnløje (Leucaspius delineatus) regnløjefiskeri, regnorm, lille, Regnløje (Leucaspius delineatus) regnløjefiskeri, regnorm, lille, Regnløje (Leucaspius delineatus) regnløjefiskeri, regnorm, lille, Regnløje (Leucaspius delineatus) regnløjefiskeri, regnorm, lille,

Kendetegn - Sådan kender du regnløje

Regnløjen er en lille fisk, og kan minde om løjer eller skalleyngel. Man kan skelne regnløjen fra de andre arter, ved at kigge på dens sidelinje. Regnløjens sidelinje er afbrudt, og strækker sig kun et kort stykke ned af fiskens side.

Regnløjefiskeri - Hvordan fanger man regnløje?

Regnløjen kan fanges på et lille stykke regnorm fisket på en lille enkeltkrog. Krogen må gerne være i størrelse 22 eller endnu mindre. Alt efter forholdene kan man fiske med et flåd, bundforfang eller med ren line.

Fiskepladser - Hvor fanges regnløje?

Regnløjen findes i ferskvand, og kan nogle steder ses i store stimer på tusindvis af fisk.

Spisefisk - Tilberedning af regnløje

Regnløjen spises normalt ikke af mennesker, men kan formegentligt være en fremragende agnfisk til aborrer, gedder eller ørreder.

Hvor stor kan en regnløje blive?

Den tungeste regnløje indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,005 kg. Den længste regnløje indrapporteret på FiskeFoto er 7,1 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for regnløje 8,6 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges regnløje?

Januar
013420 22430 0

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for regnløje

Mikro rekord8,6 cm.

Hvad vejer en regnløje ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af regnløje med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Regnløje på andre sprog

Engelsk:sunbleak, belica
Tysk:Moderlieschen
Norsk:regnlaue
Svensk:groplöja
Latin:Leucaspius delineatus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for regnløje:

Der findes ingen mindstemål for regnløje.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for regnløje:

Der findes ingen fredningstider for regnløje.
Find alle fredningstider for danske fisk her

21 fangster af Regnløje

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med regnløje-fangster

Stor regnløje

Jeg skulle prøve en ny sø .jeg så hurtigt en del yngel mon det var skaller .nej det viste sig og være regnløjer og enda nogle fuldvoksne exemplar af dem .den ene jeg fangede var hele 8,1 cm og der med potentielle dk microrekordt 🙂

Solaborre og regnløje

Sammen med familien havde jeg overnattet i et af feriehusene ved Loch Nees. Vækkeuret stod til 5:00, og med en stang i den ene hånd og en kop kaffe i den anden, kunne jeg gå over til Skovsøen. Det blæste lidt, men jeg kunne da finde lidt læ i den ene ende af søen. Der var som sædvanligt rigeligt af ørreder at spotte, men jeg havde ikke held til at fange dem. Til gengæld fik jeg en solaborre og en regnløje, det var vist begge nye arter til årslisten.

Regnløje

På en gå tur med ungerne for en uge siden kom vi forbi et lille tilløb til en hvor der var rigtig mange små fisk .så i dag fik jeg tid til og køre der ud med en lille fiske stang der var stadig mange fisk i tilløbet .en lille regnorm kom på micro krogen .hurtigt fangede jeg nogle små gråskaller .men så kom der en regnløje med op det er den første regnløje jeg har fanget på stang
Vis hele fangstrapporten

Ny art som en lille trøst

Kasper og jeg skulle fiske ørred i Loch Nees, og vi så masser af fisk, men jeg havde nærmest fornemmelsen af, at fiskene dukkede sig for at undgå min agn.

Efter en times tid opdagede jeg et par guldørreder, som jeg fiskede efter, men meget symptomatisk for dagen smuttede de. Jeg tog et kast mere, og så skete der ellers noget: Det gav et ordentligt ryk, og en stor regnbue kom til syne. Efter nogle sekunder sprang den ud af vandet, og UL-stangen kom på arbejde. .. i ti sekunder, og så sprang linen. Grrrrrr.

Bremsen stod løst, så linen må have haft et svagt punkt. Pokkers.

Timerne gik, og i mellemtiden fangede Kasper to fisk, og jeg opgav tanken om at fange noget. Det vrimlede dog med regnløjer foran os, så jeg lånte en -lille- krog af Kasper og fiskede efter dem.

De gik velvilligt til krogen agnet med små stykker pølsebrød, men de var svære at kroge. Efter et kvarter lykkedes det dog, og en helt ny art var på listen.

Dansk UL-art nr. 58 blev Regnløjen

Jeg er gået lidt i mikromode for at opsøge nye arter til UL-stængernes scorekort. Og det lykkedes at finde en god stak hugvillige regnløjer. Fedt at kunne afkrydse en af de heeeeelt små arter.

Regnbue og regnløje fra Loch Nees

Loch Nees i Vestjylland er stedet, hvor der altid er masser af ørreder, og der er også altid god størrelse på fiskene. Idag var ingen undtagelse, det vrimlede simpelthen med både guldørreder og store regnbueørreder. Den lidt je vandtemperatur gjorde dog fiskene lidt træge, men en enkelt rigtig fin regnbueørred fik jeg da på land. Jeg fangede desuden også en lille regnløje til artslisten.
Størfiskeriet fik et skud sidst på dagen, men jeg missede de chancer jeg fik - æv bæv...

Regnløjer og rudskaller fra kanal ved Nissum Fjord

I en lille kanal ved Nissum Fjord, eller nærmere betegnet Felsted Kog fangede jeg lidt småfisk. Regnløjer og små rudskaller gik sammen i små stimer, og de var forholdsvist nemme at få til at bide på et lille stykke orm. Fiskene var ret nysgerrige, og de kunne faktisk lokkes til, hvis man plaskede lidt i overfladen med flådet. Regnløjerne var alle meget plagede af ikter, imens rudskallerne ikke rigtigt havde nogle ikter.

Ud over fiskeriet i den lille kanal, fiskede jeg også på selve Nissum Fjord / Felsted Kog med flydering. Jeg fiskede med prop og orm, og med jigg, men fiskeriet gav intet. Jeg havde ellers håbet på en aborre eller noget så spændende som en helt.
Vis hele fangstrapporten

Artsfiskeri i den vestjyske klitsø

Da jeg alligevel var i Hvide Sande, skulle en klitsø i området have chancen, for at kaste en ny art af sig. Jeg havde nemlig tidligere fået et tip af Henrik Carl, om at en af søerne i området skulle huse regnløjer.
Da jeg ankom til søen, så jeg med det samme en fin stime småfisk, og det måtte jo næsten være regnløjer. Jeg riggede en stang til med en lille størrelse 22 krog monteret på et stykke fluorocarbon-line og oven over et lille bobleflåd. Ud af de hundredvis af fisk jeg så, var det kun nogle få som havde interesse, i det stykke orm som jeg fiskede med. En af fiskene huggede dog, og blev endda hængende. En forholdsvist stor regnløje på 6,4 cm. En ny art for mig!