Sandart (Sander lucioperca)

Sandart (Sander lucioperca) sandartfiskeri, wobler, agnfisk, blink,
Sandart (Sander lucioperca) sandartfiskeri, wobler, agnfisk, blink, Sandart (Sander lucioperca) sandartfiskeri, wobler, agnfisk, blink, Sandart (Sander lucioperca) sandartfiskeri, wobler, agnfisk, blink, Sandart (Sander lucioperca) sandartfiskeri, wobler, agnfisk, blink,

Kendetegn - Sådan kender du sandart

Sandarten kendes nemt på den piggede rygfinne og de store tænder i munden. Sandarten kan forveksles med aborre, men aborren har som regel tydelige mørke lodrette striber, og en jere kropsform. Desuden har aborren ikke de store vampyr-agtige tænder som sandarten har.

Sandarten leverer som regel ikke en særlig god fight. Sandarten kan især føles død, lige når den er blevet kroget.

Sandartfiskeri - Hvordan fanger man sandart?

Sandart kan fanges på kunstagn i form af woblere, blink og jiggs. Dørgning med kunstagn kan være en effektiv metode til at finde sandarterne i større søer. Sandart kan også fanges på agnfisk, eksempelvis løjer eller skaller. I nogle tilfælde kan sandart også fanges på regnorm. Sandart kan fanges over alt i vandsøjlen, men det kan være en fordel at fiske i nærheden af bunden.

Fiskepladser - Hvor fanges sandart?

Sandart lever i fersk og brakvand. Eksempelvis i Gudenåen og de søer som den løber igennem og i Randers Fjord. På Sjælland findes sandart eksempelvis i Susåen.

Spisefisk - Tilberedning af sandart

Sandarten er en god spisefisk, og kan nemt fileteres.

Her finder du en guide, som kan bruges til filetering af sandart: http://www.fiskefoto.dk/artikel/guide-til-filetering-af-sej-moerksej-fjaesing-aborre-havoerred-rengbueoerred-makrel/57

Hvor stor kan en sandart blive?

Den tungeste sandart indrapporteret på FiskeFoto vejer 7,9 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for sandart er 11 kg. Den længste sandart indrapporteret på FiskeFoto er 87,5 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for sandart 88 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges sandart?

Sandarten kan fanges året rundt, men det er især populært at fiske efter sandart i starten af juni, lige efter fredningen i maj. Natfiskeri efter sandart skulle være særligt effektivt, men sandarten kan også fanges midt på dagen.
Januar

Fluefanget7,240 kg.
Længderekord88,0 cm.
Dansk rekord11,000 kg.

Hvad vejer en sandart ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af sandart med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Sandart på andre sprog

Engelsk:pike-perch, zander
Tysk:Zander
Norsk:gjørs
Svensk:gös
Latin:Sander lucioperca
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for sandart:

Sandart: 50 cm. (I ferskvand)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for sandart:

Sandart: 1. maj - 31. maj (I ferskvand)
Find alle fredningstider for danske fisk her

24 fangster af Sandart

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med sandart-fangster

Zander commanders

Mig og en kammerat ville tage et par timer efter sandart i dag, det lykkedes i aller jeste grad.
Vi startede med 4 gode fisk fra det første spot, så 2 til mig fra det andet spot og til sidst et sandt bonanza fiskeri med mange mange fisk på det sidste spot… jeg landede 10 alene, tror min kammerat fik deromkring også 🐟

20 sandart på 3 timer

Som så mange andre dage faldt turen her til aften på sandart-åen…
På det vanlige spot var der lidt aktivitet, og fik hurtigt fanget en enkelt lille fisk. Efter det kunne jeg stadig se flere men de var slet ikke interesserede…
Det var lidt for fesent at tage hjem på, så de 2 andre spots op ad åen blev også forsøget, dog helt uden tegn på liv der…
Der ligger et andet spot der ser lovende ud et stykke væk, har dog været der flere gange uden nogensinde at få andet end små aborrer og brasen… men tænkte hvis der nogensinde er en dag så er det i dag.
En god gåtur senere var jeg ved spottet, et lille kast ind under strømmen og BANG før jeg overhoved havde nået at slå bøjlen over… det er vist sikkert at sige der er andet end aborrer her.
Og ja, kort sagt var det hug i hvert som i hvert eneste kast den næste halvanden time, og fangede den ene efter den anden.
Derefter “døde” det ud, men i virkeligheden var fiskeriet stadig vildt da jeg stadig fik en hvert 15-20’ne minut.
Endte med at have haft 20 styks på land og nok mistet tæt på ligeså mange… det er vist sikkert at sige det ikke er sidste gang jeg besøger det andet spot derovre hehe

Kræsne sandart

En tur til åen i dag på spottet der har givet så godt for nyligt… vandstanden er MEGET lav og vandet er krystalklart… så jeg kunne se alle sandarterne tydeligt stå i strømmen under slusen.
De var kræsne, og kun ca hvert 10. kast jeg lavede til dem resulterede i interesse, som for det meste bare var at kigge lidt på jiggen og så derefter dreje væk igen.
Dog efter 70-80 kast til det samme spot igen og igen var der endelig en der ikke kunne klare fristelsen mere og huggede, det er altså et vildt syn, og ikke hver dag man får muligheden for at sightfiske efter sandart.
Derefter fejlkrogede jeg en brasen, og fik 2-3 hug mere som dog ikke blev krogede…

Sandart succes!

En ledig eftermiddag blev en kort tur til åen med jiggen.
Jeg har spekuleret på hvorfor de spots jeg fangede sandart på sidste år ikke har givet endnu… men tænkte det var på tide.
Ankom ved første spot, ingen aktivitet udover masser af brasen der svømmede frem og tilbage.
På vej hen til næste spot lagde jeg godt mærke til hvor lav vandstanden var… man kunne se alt liv i åen, brasen i massevis.
Næste spot var der absolut ingen aktivitet på heller, det er egentlig de to spots der plejer at være gode, så efter det var jeg givet op.
Der ligger også en lille sluse hvor der er potentiale, men den plejer aldrig at give andet end en lille gedde hvis man er heldig
Så dog at jeg stadig havde en time… så besluttede mig for at prøve slusen, om ikke andet ville det da være ok med en gedde.
Ved ankomst til slusen så det ud som det plejede, et godt kast opstrøms og BANG lige med det samme, en fisk kroget.
Efter en god fight i strømmen kunne jeg se en sandart på linen, yes!
Fisken blev landet, en mindre en på 1,5-2 kg.
Næste kast, BANG, missede den dog, men det fortalte mig at de stod tæt pakket under slusen, så nu var det bare et spørgsmål om at kroge dem.
Fik hurtigt et hug mere, som føltes utroligt meget tungere end den første, og efter en fight der næsten fik mig overbevist om at jeg havde en stor doven brasen kroget i halen så jeg en massiv sandart. Så kørte adrenalinen…
Fik landet fisken, en voldsom kaliber sandart, som meget muligvis har været ny PR. Havde dog glemt vægten… fuck!
En smuk fisk ligegyldigt hvad.
Flere hug og krogede fisk fulgte, dog ingen flere landede inden det var tid til at smutte hjemad igen

Sandart!

Havde egentlig tænkt mig at få min første karpe i år, da det er meget sent at stadig ikke have fanget en 😬 (må lige tage mig sammen snart). Det lykkedes mig også at få en pæn en til at spise på min foderplads ret hurtigt, men den var desværre væk efter 10 minutter. Jeg havde dog i mellemtiden fået spottet en sandart svømme rundt i åen, så jeg måtte lige prøve med en lille jig og i 2. kast under broen sad den der, med et stenhårdt hug

Ferskvands konkurrence i Høng sportsfiskerforening

I weekenden og 9 juni var der ferskvands konkurrence i Høng sportsfiskerforening og jeg skulle deltage sammen med Ronni Novakovic om søndagen. Vi var i tvivl om, om vi overhovedet kunne komme ud på Tissø på grund af vind og bølger. Vi blev enige om, at vi ville gøre forsøget, så vi skulle lige fange en portion levende skaller først som skulle bruges til agnfisk. Af sted til søen det gik og efter en spændende og ret våd tur hen over søen kom vi i læ og kunne starte med, at fiske. Jeg fangede 2 fine sandart på henholdsvis 4,875 og 4,300 kg og én lille gedde på 2 kg. Fik yderlig en lille gedde som bare blev afkroget i vandet. Den største sandart gav mig en første præmie for sandart i konkurrencen og det var første gang jeg har prøvet, at fange sandart, så det er en fin PR jeg skal forsøge at slå næste gang. 💪🐟 Samlet fik vi 5 sandart og 5 gedder, så det var en god dag.
Vis hele fangstrapporten

Store tænder i natten - Herlig bifangst i put-søen!

Pausefiskeren deltog i Lystfiskerklubben Bundbids 7. afd. af årets Klubmesterskab - ikke mindst i godt selskab med par østjyske kratluskere - som i nattens mulm og mørke skulle lokke put-søens fisk til en lille fight! Men det var ikke de klassiske regnbueørreder, der gjorde sig mest bemærket i mørket ved Lystfiskergården!

Fangstrapport fra Østjylland, Randers fjord (Fjord)

Vi var 3 5 kammarater ude og fiske om natte.
ved en 4-5 tiden fik jeg et tungt huk og i starten var det som om jeg have fanget en stor klat tang. Efter at have halet lidt ind begynder fisken og tage udløb og jeg finder hurtig ud af at jeg har fanget noget stort jeg står og kæmper med den i en ½ times tid inden vi får sandarten og se. vi får landet og vejet fisken den vejede 7,33 kg og den var fanget på en spinder størrelse 5 meps.