Sild (Clupea harengus)

Sild (Clupea harengus) sildefiskeri, sildeforfang, høstsild, flue, røget sild, hvide sande, Sild (Clupea harengus) sildefiskeri, sildeforfang, høstsild, flue, røget sild, hvide sande, Sild (Clupea harengus) sildefiskeri, sildeforfang, høstsild, flue, røget sild, hvide sande, Sild (Clupea harengus) sildefiskeri, sildeforfang, høstsild, flue, røget sild, hvide sande,

Kendetegn - Sådan kender du sild

Silden er en langstrakt sølvskinnende fisk. Når silden håndteres mister den nemt sine skæl, af samme grund er den ikke velegnet til genudsætning, og man bør stoppe fiskeriet, når man ikke ønsker at gemme flere sild. Silden har et skrøbeligt mundtøj, som kan åbnes meget, i forhold til fiskens størrelse. Det skrøbelige mundtøj gør, at man tit mister sild, når de løftes fri af vandet.
Små sild kan nemt forveksles med brisling, men brisling kan kendes på, at den har en række af spidse kølskæl.
Sild kan også forveksles med fiskearterne majsild og stavsild. Dog har majsild og stavsild en krops- og især hovedform som er noget anderledes fra sildens. Desuden har stavsild og majsild en række af store sorte pletter langs sidelinjen. Pletterne ses nemmest, hvis skællene fjernes.

Sildefiskeri - Hvordan fanger man sild?

Silden fanges på specielle sildeforfang. Disse forfang består normalt af 5 små skinnende fluer der sidder på række efter hinanden. For enden af sildeforfanget monteres noget vægt i form af et sildebly eller et almindeligt blink.
Forfanget kastes ud, og man lader det synke til bunden, hvorefter det spindes ind i små lokkende ryg. Når man kan mærke, at der går fisk på forfanget, er det en god ide, at spinde forfanget ind uden at fortsætte med de lokkende ryk, da man ellers nemt risikerer, at miste de krogede sild.
Nogle gange kan det betyde meget, hvilket sildeforfang man fisker med, det kan derfor være en god idé, at have flere forskellige slags med sig. Sild kan også en sjælden gang fanges på sildestrimler, fx. under fiskeri efter fladfisk eller hornfisk.

I guiden her, kan du få flere tips til sildefiskeriet:

Fiskepladser - Hvor fanges sild?

Sild fanges ofte fra moler, på havne eller andre steder hvor vandet er dybt tæt på land, eller hvor silden er tvunget til at passere, eksempelvis for at komme ind i en fjord.

Spisefisk - Tilberedning af sild

Silden er en god spisefisk, dog kommer man ikke udenom, at der er mange ben i sild, og at det er umuligt at fjerne dem fra kødet. Ofte vil man filetere sildene, og stege den på panden, eller måske lave marinerede sild af fileterne. Man kan også røge sildene, hvis man ønsker dette, skal silden ikke fileteres, men blot renses for indvolde og skæl.
Friskfanget sild er desuden en fremragende agn, eksempelvis til fladfisk som ising, skrubbe, pighvarrer og slethvarrer. Silden skæres til små sildestykker, som passer til den krog, man vil fiske med. Silden kan også bruges hel, som agn til geddefiskeri.

Hvor stor kan en sild blive?

Den tungeste sild indrapporteret på FiskeFoto vejer 1 kg. Den længste sild indrapporteret på FiskeFoto er 35 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for sild 37 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges sild?

Sildene kommer ind til kystnære områder for at gyde om foråret. Eksempelvis fanges der omkring påske, rigtigt mange sild ved slusen i Hvide Sande. Der kan dog forekomme spredte fangster af sild det meste af året.
Om efteråret kommer endnu et træk af sild ind, disse sild er ofte store og fede og kaldes høstsild, da de fanges ved sttid.
Januar
421939199107550 1

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for sild

Mikro rekord37,0 cm.

Hvad vejer en sild ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af sild med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Sild på andre sprog

Engelsk:herring
Tysk:Hering
Norsk:sild
Svensk:sill, strömming
Latin:Clupea harengus
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for sild:

Sild: 20 cm. (I saltvand) (Nordsøen, herunder Limfjorden og Ringkøbing Fjord)
Sild: 18 cm. (I saltvand) (Skagerrak/Kattegat)
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for sild:

Der findes ingen fredningstider for sild.
Find alle fredningstider for danske fisk her

120 fangster af Sild

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med sild-fangster

Sild og andet godt fra Fredericia Havn

Kenny havde for længst fanget årets første sild på Fredericia Havn, men jeg manglede stadigt at få en sending til røgeovnen. Heldigvis inviterede Kenny på en tur til det gode spot på havnen, hvor der næsten var garanti for sild. Kenny og fruen havde allerede fanget nogle sild og tobis da jeg ankom, og der gik heller ikke længe, før det ruskede i min stangspids. 3 - 4 sild kom i spanden... men så døde fiskeriet lidt. Jeg skiftede til et bundforfang, som jeg agnede med regnorm. Der var hurtigt bud efter lækkerierne, og en fin ulk kom på land. Under kastefiskeriet efter sild fik jeg flere ulke, en tobis og en lille torsk. I skumringen kom der gang i sildefiskeriet igen. En god stime var inde at vende, og på et kvarters tid, fik jeg omkring 20 sild i spanden.
En hyggelig tur og 23 sild til fryseren.
Vis hele fangstrapporten

Sildetur på havnen med damen, gav fint med Sild og Tobis.

Atter en tur herned på Fredericia havn gav en potion Tobis og Sild.

Tidligere på dagen prøvet jeg efter næbdyr, men det gav intet, så vi gik over til Sild og Tobis, som gav fangst fra ud på eftermiddagen.

Lidt meget vind, men ellers en smuk lun dag i solen og i skønt selskab.

Sildeeventyr på Grenå Havn

Trængte til at komme ud og fiske lidt i det østjyske. Valget faldt på Grenåhavn, hvor det blev til 2½ times aftenfiskeri.
Fangede ret hurtigt en fjæsing som gylpede en lille sild op. Herefter gik der lidt tid inden den næste fisk bed. Den fik sig dog sprællet af, men jeg var ret sikker på at det var en sild, så jeg skiftede til de små sildefluer og så kom der gang i fiskeriet. Fangede 33 sild i mellemstørrelser og 2 små hvillinger.

Frisk fisk fra færgehavnen

Lidt aftensfiskeri skulle der til. Vi havde talt om at prøve NATO-molen, men vi endte med at lave det om til en tur til færgehavnen. Her havde jeg tidligere set tobis og hornfisk, og det var netop disse arter, jeg havde udset mig.

Jeg ringede op med noget så sjældent som selvfanget sild under et bombarda-flåd og kastede ud. På min anden stang havde jeg et sildeforfang fra Imax med nogle ret små kroge, som jeg håbede at overliste nogle tobis med.

Sådan skulle det ikke gå. Først fik jeg en sild i juniorstørrelse på land, og i andet kast sad der nogle halvstore sild på. Jeg havde hurtigt en håndfuld i spanden, mens hornfiskene lod vente på sig.

Min makker kom pludselig rendende og ville have mig til at bekræfte, at havde fanget en mørksej, og denne gang var den vist god nok. Jeg skiftede plads, og kort efter havde jeg et tungt hug, der desværre blev tabt kort efter. Senere krogede jeg en stor sej (vigtigt: større end min makkers), men dyret rystede sig fri og genvandt friheden. Pokkers!

Det blev til lidt flere sild fra den nye plads, indtil jeg pludselig fik et godt hug igen. En sej igen, og denne blev landet. Stor succes: Både længere og tungere end min makkers. Ny PR.

Kort efter fik jeg et rigtig godt hug. Meget tungt, der blev endda lavet lidt udløb.. men pludselig blev linen helt let.. men der var stadig fisk på. Meget underligt. Fisken blev landet og viste sig at være en ret lille sej. Mysteriet blev dog opklaret: Halvdelen af forfanget var borte. Jeg havde med glæde landet synderen også!

Senere fik jeg tre pæne sild, vist endda dagens største og ny PR. Hornfiskene var næsten helt væk bortset fra en enkelt på måske 40 cm, vi så til sidst, da vi pakkede sammen.

Masser af påskesild i Hvide Sande

På den årlige sommerhustur til Hvide Sande i påsken, skulle der fanges lidt sild. Vi fiskede på den sydlige yderside af slusen, og der var masser af sild! På kort tid fik vi fyldt spanden, og så kunne vi jo lige så godt stoppe fiskeriet Sildene huggede på forskellige typer af sildeforfang, både med fjer, hår og vinger. Fiskene blev renset i det nye lystfiskercenter, så slap vi for at svine køkkenet i sommerhuset til.

Husk at man skal købe et specielt fisketegn til havneområdet i Hvide Sande, hvis man vil overholde reglerne.

Sild på Århus Havn

Da jeg havde fået meldinger om fine sej i Århus området, skulle havnen have et forsøg. Jeg fiskede med rejer både på bund og under glideflåd og med kastepirk og sildeforfang. Rejefiskeriet kastede ikke andet end en lille ulk af sig, men fiskeriet med kastepirk og sildeforfang gav 18 fine sild. De fleste af sildene blev taget helt ude ved det grønne fyr på nordhavnen. Sej så jeg intet til...

Fangstrapport fra Østjylland, Norsminde Havn (Havn / mole)

Da jeg var ude at køre en aftentur på motorcykel fredag aften, kørte jeg et smut forbi Norsminde. Jeg kunne hurtigt spotte både kutling, havkaruds, sej, hundestejle og tobis i havnen, så det kaldte jo på en fisketur til stedet!
Lørdag gik turen til Norsminde. Der var mange andre lystfiskere på havnen, og småsej på og under målet blev lystigt gokket (!!!) af nogle af de uvidende fiskere. Min bror fangede da også hurtigt nogle af de små sej, som blev genudsat, imens jeg satsede på de små arter neden for bolværket. Jeg fik overlistet både trepigget hundestejle, sort kutling og havkaruds, 3 fine arter til årslisten Senere på dagen forsøgte jeg mig med sildeforfang og kastepirk, og DET gav pote! Fine sild på omkring 150 gram huggede lystigt på forfanget, og efter et kvarters tid havde jeg 20 sild i spanden. Jeg sluttede fisketuren af med 2 sej lige omkring målet, som blev genudsat.