Sortkutling (Gobius niger)

Sortkutling (Gobius niger) sortkutlingefiskeri, sort, regnorm,
Sortkutling (Gobius niger) sortkutlingefiskeri, sort, regnorm, Sortkutling (Gobius niger) sortkutlingefiskeri, sort, regnorm, Sortkutling (Gobius niger) sortkutlingefiskeri, sort, regnorm, Sortkutling (Gobius niger) sortkutlingefiskeri, sort, regnorm,

Kendetegn - Sådan kender du sortkutling

Sortkutling er en lille budtet fisk, som holder til ved bunden. Hunner og yngre hanner er brunlige, imens ældre hanner er kulsorte. Bugfinnerne er sammenvoksede, og danner noget som minder om en sugekop på undersiden af fisken. Små eksemplarer af sort kutling kan forveksles med andre kutlingearter som sandkutling, lerkutling og spættet kutling, imens større eksemplarer kun kan forveksles med den meget lignende art sortmundet kutling. Sortkutling kendes dog nemt fra sortmundet kutling, ved at sortkutling har en tydelig prik forrest i den forreste rygfinne, imens sortmundet kutling har en prik bagerst i den forreste rygfinne.

Sortkutlingefiskeri - Hvordan fanger man sortkutling?

Sortkutling fanges nemt på en lille enkeltkrog agnet med et stykke regnorm, børsteorm, sandorm, blåmusling, reje eller fisk. Det kan være en fordel at have et lille klemmebly på linen, så agnen hurtigt kommer til bunden, hvor kutlingerne holder til. Til fiskeri efter småfisk som kutlinger, kan det være en fordel med en lille fiskestang, eksempelvis en lille pimpel isfiskestang eller en krabbestang.

Fiskepladser - Hvor fanges sortkutling?

Sortkutling findes i mange havne, langs moler og bolværk, men naturligvis også på den åbne kyst, hvor den gemmer sig ved sten og tangplanter.

Spisefisk - Tilberedning af sortkutling

Sortkutling spises normalt ikke i Danmark.

Hvor stor kan en sortkutling blive?

Den tungeste sortkutling indrapporteret på FiskeFoto vejer 0,06 kg. Den længste sortkutling indrapporteret på FiskeFoto er 17,3 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for sortkutling 14,9 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges sortkutling?

I vintermånederne og i det tidlige forår er sortkutlingerne svære at finde på lavt vand, men fra maj - november plejer det at vrimle med kutlinger de fleste steder.
Januar
144820152088530

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for sortkutling

Mikro rekord14,9 cm.

Hvad vejer en sortkutling ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af sortkutling med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Sortkutling på andre sprog

Engelsk:black goby
Tysk:Schwartzgrundel
Norsk:svartkutling
Svensk:svart smörbult
Latin:Gobius niger
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for sortkutling:

Der findes ingen mindstemål for sortkutling.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for sortkutling:

Der findes ingen fredningstider for sortkutling.
Find alle fredningstider for danske fisk her

97 fangster af Sortkutling

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med sortkutling-fangster

mini fisk med mega stang.

da jeg skule ud og fiske fladfisk havde jeg taget mit tunge, langtkastende grej med. men på vej der ud blev jeg distreheret af alle småfiskende. jeg beslutede mig for at prøve med mit fladfiskerig, men krogen var for stor... så skiftede jeg til en mindre enkeltkrog med noget klæmebly længere oppe af linen. det gav pote da der kort efter kom en sortkutling op. så fortsate jeg og pludselig havde jeg skræmt noget ud af dets gæmested... en stor ål kom farende forbi. jeg vil skyde på at den var 40 cm eller mere. så gik resten af dagen med kutlinger. fladfiskende gad ikke bide...

Godt fiskeri efter fladfisk på Langelandsbæltet med MS Felix

Ryan havde et par ledige pladser på en fladfisketur på Langelandsbæltet med MS Felix, så Bjørn og jeg tog chancen, og bestilte to billetter med all inclusive i form af friske sprællende børsteorm.
Vejret var fantastisk på dagen. Ingen vind eller regn og solen kiggede også igennem skyerne en gang imellem. Skipper lagde hårdt ud med et langt drev, hvor flere fik de første 5 fladfisk over målet i kurven. Det gode fiskeri fortsatte, og der kom mange rødspætter, isinger og lidt skrubber om bord i løbet af dagen. Som bifangst blev der også fanget en enkelt torsk, en hvilling og jeg fik selv både sortkutling og sortmundet kutling på krogen.
Jeg endte med at kunne tage 20 fladfisk med hjem. 7 rødspætter, 10 isnger og 3 skrubber. De største fik jeg fik var lige over halvkiloet.
En god tur med godt selskab på båden.

Småfisk i Snaptun

Onsdagen gik med lidt fiskeri efter småarter sammen med Søren. Vi tog til Snaptun, hvor der plejer at være masser af liv i vandet. Vi fangede hurtigt sortkutling og havkarusse, men det var også alt hvad det blev til idag. Med nettet fangede vi nogle tangnåle, og nogle kutlinger som vist er toplettede kutlinger.

Smuttur til Bønnerup Havn gav havkarusse og sortkutling

En smuttuer til Bønnerup Havn Havn med isfiskestangen gav det forventede - et par sortkutling og nogle havkarusser. Jeg så også en ret stor trepigget hundestejle, men den ville ikke bide på.

Havkarusser og sortkutlinger fra Hov Havn

Et smut forbi Hov Havn. Det vrimlede med småfisk i Hov Havn. Den første fisk jeg så, var en tangnål, desværre nåede jeg ikke at fiske til den, før den var væk. Jeg så ikke flere tangnåle, men der var masser af sortkutlinger og havkarusser på pladsen. Ud over det gode vejr og småfiskene, kunne jeg også nyde de halvfulde folk, som hang ud ved pølsevognen - mandag kl 13

kutlinger efter akvariebesøget

På en lørdag hvor programmet er oprydning kan man godt få brug for lidt frisk luft. Derfor tog mor og jeg cyklerne frem og cyklede til Den Blå Planet - akvariet på Amager. Sidst vi var der gik jeg i dybden med de mere nordlige havdyr, så idag stod programmet på hajer, rokker, tarpon, diverse hestemakreller, barracudaer - og så til sidst piratfiskene der blev fodret med to døde skrubber. Efter det ville mor gerne hoppe i det ellers kolde hav mens jeg hellere ville tæste min krabbestang og fiske kutlinger. Jeg kommer ofte forbi havnen i Helsingør, da jeg har kontakter der, og der er ofte masser af kutlinger, havkarudser, hundestejler og små femkrone-fladfisk i havnebassinet. Dem må man da kunne fange og mon ikke der er et par lignende fisk i Kastrup havn. Som sagt brugte jeg en krabbestang, for den var lille nok til at være i min turtaske, som agn brugte jeg en gulp type og ellers var det bare line bundet til hægte, klipset til krog. Ikke noget med flåd og den slags forfinet materiale. Desuden kan man heller ikke kaste med en krabbestang.
Det var selvfølgelig fuldstændigt ligemeget, der var masser af hundestejler og kutlinger ved bropillerne og jeg er sikker på at der var bedre fiskeri tæt ved molen end ti meter mod den anden mole. Der gik maks 5 minutter før første kutling huggede. Problemet var bare at den ikke havde fat i krogen, den var for lille og rev blot gulpen af krogen. Gulpen var nemlig alt for blød og usammenhængende at man kunne dele den i to ved at presse den ned mod bolværket, så jeg fik tiden til at gå med at sætte ny gulp på hele tiden og efter 50 minutter lå hele min pakke gulp nede på en meters dybde, godt forsvarret af de mange forskellige kutlinger der agressivt bed ud efter hinanden uden interresse for min blanke krog og hægte. Der måtte noget nyt til. Mor gravede lidt i noget jord ved siden af molen og fandt en form for myrepuppe. På med den, ned i vandet, og så håbe på det bedste. Jeg fik et hug efter kort tid, men missede det. Så var der 5 minutters stilstand før en kutling endelig sad godt fast på krogstørrelse 20. Jeg fik halet den op og afkroget den, der var ikke tale om nogen egentlig fight selvom den ryggede meget godt i snøren. Så tog vi billeder af den for jeg aner intet om kutlinger og artbedømte den ud fra billederne, så tak fiskefoto. Det viste sig så at være en sort kutling, men det vidste jeg ikke noget om på det tidspunkt, jeg målte den bare til 8 cm og skød vægten til at være 10 g. Derefter satte jeg den ud igen, det var nemlig reglen for at fiske i havnen, mente en gammel gut der kom forbi. Så var jeg glad og vi kunne trille derhjemad. En kutling på en time er fint nok, men næste gang der er kutlingekrig tager jeg altså maddiker med istedet for et par kunstige plastikorm der ryger af krogen hvis du puster på den. Det var rigtig meget snak om en enkelt sort kutling, men jeg har også stiftet bekendtskab med de små søde havnearter for første gang, men det bliver sikkert ikke den sidste

Kutlinger og havkarusser fra Bønnerup

En kort tur til Bønnerup Strand. Vi fiskede lidt i havnebassinet. Der var som forventet rigtigt mange sorte kutlinger og havkarusser. Jeg fangede omkring 15 af hver art. Desuden så jeg også hundestejler, men om det var tre- eller nipiggede ved jeg ikke. Den største sorte kutling var 2 - 3 mm. større end den nuværende danmarksrekord på 12,6 cm. Men hvis jeg skal slå rekorden, skal det være med manerer, så denne kutling bliver ikke anmeldt som danmarksrekord