Stenbider (Cyclopterus lumpus)

Stenbider (Cyclopterus lumpus) stenbiderfiskeri, kaviar, røget, kvabso
Stenbider (Cyclopterus lumpus) stenbiderfiskeri, kaviar, røget, kvabsoStenbider (Cyclopterus lumpus) stenbiderfiskeri, kaviar, røget, kvabsoStenbider (Cyclopterus lumpus) stenbiderfiskeri, kaviar, røget, kvabsoStenbider (Cyclopterus lumpus) stenbiderfiskeri, kaviar, røget, kvabso

Kendetegn - Sådan kender du stenbider

Der er endnu ikke skrevet en beskrivelse af stenbider.

Hvor stor kan en stenbider blive?

Den tungeste stenbider indrapporteret på FiskeFoto vejer 2,7 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for stenbider er 5,07 kg. Den længste stenbider indrapporteret på FiskeFoto er 44 cm. lang.

Fiskekalender - Hvornår fanges stenbider?

Januar
00 83110 0 0 0 0 0

Danmarksrekord - Den officielle danske rekord for stenbider

Dansk rekord5,070 kg.

Hvad vejer en stenbider ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af stenbider med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Stenbider på andre sprog

Engelsk:lumpsucker
Tysk:Seehase
Norsk:rognkjeks, rognkall
Svensk:sjurygg
Latin:Cyclopterus lumpus
I Danmark kendes stenbider også under navnet:
kvabso.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for stenbider:

Der findes ingen mindstemål for stenbider.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for stenbider:

Der findes ingen fredningstider for stenbider.
Find alle fredningstider for danske fisk her

13 fangster af Stenbider

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med stenbider-fangster

Stenbider - Traditionen tro...

Stenbider – Traditionen tro.
I går aftes tog jeg traditionen tro på en marts måned fisketur efter forårsbebuderen, bedre kendt som stenbideren.
Efter at have søgt mit normale stenbider hotspot igennem, måtte jeg sande at der ikke var nogle store flotte knaldrøde stenbider hanner i sigte, men på min rundtur, så jeg, ligesom året før, en del små stenbidere.
Sidste år, havde jeg forgæves forsøgt mig efter de små banditter, som dog viste sig at være mega lyssky. Af denne grund, lå det heller ikke lige for, at jeg skulle forsøge mig efter dem på denne tur, men da der ikke var nogle store individer, og jeg ikke ønskede at ende min fisketur som en nultur, løb jeg retur til bilen og hentede min isfiskestang. Desværre var jeg løbet tør for små tanagokroge, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt, som den dedikerede artsfisker jeg er, men…
Efter lidt roden rundt i mit grej, fandt jeg en lille boks, med Varivas tørfluekroge i str. 30. Spørgsmålet var nu blot om disse var små nok til de små stenbider munde, og dernæst om jeg ville kunne komme tæt nok på dem uden at de ville blive skræmt af mit lys.
Efter lidt søgen, hvor jeg med min lyskegle fik skræmt et par af de små stenbidere, fandt jeg et eksemplar, der holdte til ved et nedsunkent reb begroet med muslinger, den lille tørfluekrog blev agnet med lidt mysis. For ikke at skræmme stenbideren, blev pandelampens lys nedjusteret til minimum lysstyrke, og det lille stykke mysis langsomt listet ned i nærheden af den lille stenbider. Fisken flyttede sig lidt, men var det mon agnen den var interesseret i? – tja, det var agnen, for nu flyttede stenbideren sig hurtigt væk fra rebet, og min line fulgte med. Et lille tilslag med isfiskestang, og en lille nuttet stenbider, kunne løftes sikkert op i min hånd. Yes, mission stenbider, var nu en succes for tredje år i streg!
Herfra fik jeg taget et par fotos, og op i min fotoboks med rigeligt vand, kom stenbideren.
Jeg fortsatte nu fiskeriet lidt endnu og efter yderligere en times fiskeri, kunne jeg gøre status med 6 søde små stenbidere i forskellige farvenuancer. Efter lidt flere fotos, fik de alle friheden igen, således at de forhåbentligt kan være med til at fremtidssikre vores bestand af stenbidere.

Stenbider

Efter min sidste tur efter stenbider, har jeg gjort mig en del overvejelser om, hvordan jeg kunne finde en stor rogntung hun stenbider. Min sidste fisketur efter stenbider foregik i solskin i eftermiddagstimerne, og der observerede jeg kun mindre han stenbidere i deres flotte røde gydedragter. Det eneste jeg kunne komme på af idéer, var at give natfiskeri et skud på stenbider-spottet. Derfor tog jeg i går aftes en kort tur til stenbiderspottet i nattens mørke.
Det blev hurtigt klart ved min ankomst ved fiskepladsen at min strategi holdt stik, for der observerede jeg hurtigt flere stenbidere af både han- og hunkøn.
Efter en times fiskeri uden den store succes, spottede jeg en pæn grålig stenbider svømme rolig langs molen, og jeg valgte derfor at fiske min str. 10 krog agnet med regnorm foran snuden på fisken. Fisken viste ikke mere interesse for ormen end at den kortvarigt stoppede op for så at svømme videre, dette gentog sig flere gange, mens jeg fulgte stenbideren langs molen. Efter at have fulgt stenbideren i ca. 50 meter lykkedes det mig endelig at få pirret den til at hugge på min regnorm, og jeg kunne efter en kort fight nette en rigtig flot hun stenbider. Stenbideren blev hurtigt vejet og målt. Vægten stoppede ved 1,7 kg, og dermed var stenbideren en ny pr. for mit vedkommende. Yeah! 😁
De efterfølgende 2 timer gik med at fiske til flere røde han stenbidere, og det lykkedes mig at fange 2 stk.
Ved midnatstid kunne jeg gøre status med 3 stenbidere på land, hvilket jeg var godt tilfreds med. 😀
Vis hele fangstrapporten

Stenbider på 2,3 fods.....

Det lykkedes endeligt - efter utallige kilometer i benene - at spotte en aktivt fødesøgende stenbider. Den fik serveret en stump regnorm, og huggede til med det samme. Fighten - eller manglen på samme - foregik på den 2,3 fods isfiskestang som jeg købte, lige da isen smeltede.... Men den stang bliver genial til drop-down molefiskeri, og startede men at vise sit værd på den cool måde. Fuld rapport kan ses her https://ulfisk.com/2021/03/27/stenbider-pa-is-pind/

Hverken hornfisk eller pighvar

Jeg tog af sted igen for at fange hornfisk, men en kammerat på UV-jagt havde lige skudt et par pighvar nogle dage forinden, så jeg bestemte mig for at forsøge lidt efter det først.

Det endte dog med, at jeg kun fiskede efter pighvar men uden at få nogen. Til gengæld så jeg en sten, der viste sig at være en stenbider! Det lykkedes mig at skubbe den mod land og til sidst snuppe den med hånden. Min første stenbider.. men lidt snyd. (: