Suder (Tinca tinca)

Suder (Tinca tinca) suderfiskeri, fredfisk, majs, regnorm, sommer, morgen, aften, fight, doktorfiskSuder (Tinca tinca) suderfiskeri, fredfisk, majs, regnorm, sommer, morgen, aften, fight, doktorfiskSuder (Tinca tinca) suderfiskeri, fredfisk, majs, regnorm, sommer, morgen, aften, fight, doktorfiskSuder (Tinca tinca) suderfiskeri, fredfisk, majs, regnorm, sommer, morgen, aften, fight, doktorfisk

Kendetegn - Sådan kender du suder

Suderen kendes på den je halerod, store hale og de mange små skæl. Farven kan variere imellem sort, grøn og gullig. Suderen findes også i knaldgul form, en såkaldt guldsuder. Suderen er helt glat at røre ved, men som regel ikke slimet, som eksempelvis skalle og brasen kan være. Suderens øje er rødt, og stirrer ofte nedad, når den er oven vande. Sudere giver en rigtig god fight.

Suderfiskeri - Hvordan fanger man suder?

Sudere fanges normalt ved medefiskeri, enten ved flådfiskeri eller med et bundrig.
Da sudere ofte tager føde til sig ved bunden, bør man fiske på eller lige over bunden. Fisker man med flåd efter sudere, er det en fordel at benytte et penneflåd. Med et penneflåd kan man registrere selv det mindste nap, og penneflådet indikerer både om agnen bliver løftet, flyttet til siden eller bliver hevet nedad. Dåsemajs er en nem og god agn til sudere, 1 eller 2 majskorn monteres på krogen, således at krogspidsen stadigt er helt fri. Regnorm er også en rigtig fin agn til sudere, men mange steder vil man opleve, at regnormen konstant bliver taget af små aborrer, hvor man i hvert tilfælde i de fleste vande, kan slippe for aborrer, ved at fiske med majs.
Det er meget udbredt at forfodre når der fiskes sudere. Forfodringen kan være meget simpel og bestå af en løs dej lavet af dåsemajs, vandet fra dåsemajs, rasp, vaniljesukker og evt. lidt vand. Forfodringen kastes ud på fiskepladsen i små kugler. Forfodringen lokker fisk til pladsen, og sørger for at de bliver på pladsen.

Fiskepladser - Hvor fanges suder?

Sudere fanges ofte i søer og moser. Som regel vil suderne trække langs åkander og grødebælter, og nogle gange kan man endda opleve, at sudere går helt ind til kanten på så lavt vand som 20 - 30 cm.
Sudere kan dog også fanges i åer. Bl.a. findes der sudere i Gudenåsystemet i Jylland og i Susåen på Sjælland.

Spisefisk - Tilberedning af suder

I Danmark spises sudere normalt ikke.

Hvor stor kan en suder blive?

Den tungeste suder indrapporteret på FiskeFoto vejer 2,822 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for suder er 5,25 kg. Den længste suder indrapporteret på FiskeFoto er 57 cm. lang. Den officielle danske lystfiskerrekord målt i længde er for suder 63,5 cm.

Fiskekalender - Hvornår fanges suder?

Sudere er ofte mest aktive om aftenen og tidlig morgen, men kan fanges hele døgnet.
Ifølge fiskekalenderen kan sudere fanges fra april til august. Men formegentligt kan det også lade sig gøre, at fange dem længere henne på efteråret og tidligere på foråret.
Januar

Fluefanget3,030 kg.
Længderekord63,5 cm.
Dansk rekord5,250 kg.

Hvad vejer en suder ud fra dens længde?

Find svaret med denne funktion

Sammenlign billeder af suder med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Suder på andre sprog

Engelsk:tench
Tysk:Schleie
Norsk:suter
Svensk:sutare
Latin:Tinca tinca
I Danmark kendes suder også under navnet:
doktorfisk.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for suder:

Der findes ingen mindstemål for suder.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for suder:

Der findes ingen fredningstider for suder.
Find alle fredningstider for danske fisk her

135 fangster af Suder

Vis flere

Udvalgte fangstrapporter med suder-fangster

Resterne efter Kennys bonanza

Jeg havde min første suder til gode, og Kennys gode rapporter talte for at prøve lykken i voldgraven. Kenny havde rapporteret om bonanzafiskeri efter suderne dagen inden, hvilket lovede godt.

Emil og jeg ankom og begyndte fiskeriet omkring midnat. Der var en masse liv i og omkring søen, så vi var optimistiske. Det var rigtig hyggeligt, og vejret var varmt, så jeg fiskede i shorts og t-shirt. En time senere gav Emil op og lagde sig til at sove.

Jeg korresponderede lidt med Kasper i mørket, men jeg var ærligt talt pessimistisk og lettere uopmærksom omkring klokken to, da jeg pludselig så mit flåd forsvinde eller i hvert fald ikke kunne se det. Min stang lå løst på jorden, og pludselig røg den i vandet: Okay, der måtte være fisk!

Et hurtigt modhug viste, at, ja, der var fisk, og det var en af slagsen, der selv bestemte, om den ville med. Den gik i åkanderne, men det lykkedes mig at få den ud og i land. Ny art!

I mellemtiden havde jeg fået vækket Emil, så han kunne komme med nettet, men det lå åbenbart nede i bilen. Jeg fik taget et par billeder og målt den til 45 cm, og så kom den tilbage i vandet. Herefter lagde jeg mig til at sove med alarmen sat til 0430. To timers søvn måtte række.

Vi fiskede igen efter en jst uvelkommen alarm, og herefter begyndte vi at se lidt fisk igen. Emil fik hurtigt en rudskalle, og kort efter havde jeg også hug. Jeg fik landet fisken, men arten forbliver ukendt: Jeg gav et kontant modhug, da det lignede en stor fisk, men fisken fløj ud af vandet og ramte planterne på brinken, faldt af, og svømmede væk igen.

Senere fik jeg en meget lille rudskalle og et par pæne. Emil fik pludselig en suder på 46 cm i en rigtig fed fight, og en time senere endnu en på 42 cm. Vi gravede lidt orm, og det gav en lille aborre og lidt rudskaller. Til sidst omkring klokken ni fik jeg endelig endnu en suder, også på 42 cm. Fighten blev lidt ødelagt af, at fisken ret hurtigt gik i åkanderne, men med møje og besvær fik jeg den fri og landet.

Herefter begyndte søens vandfugle at sabotere al fiskeri, så vi kørte hjemad klokken ti.

Medefiskeri i Skjern Bådehavn

Natten skulle tilbringes på Skjern Bådehavn... Målet var pladsens fredfisk, så der blev forfodret lidt, og en flådstang kom ud med regnorm fisket tæt på bunden. 1-2-3 så var aborre, rudskalle og brasen på artslisten. Senere kom også en rigtig fin suder på 1,34 kilo og 45 på land, samt en hel flok små brasener, som forstyrrede mig helt til kl. 23:30...
Næste morgen fiskede jeg lidt med jig, og fik en lille pindgedde.

Suder-succes i sommernatten

Natfiskeri i traditionernes tegn! Selveste Kasper fra FiskeFoto.dk havde endnu en gang sørget for adgang til det private fiskevand, hvor de gådefulde rødøjede doktorfisk ofte inviterer til nattesjov!
Kasper åbnede noget utraditionelt og utålmodigt ballet inden mørket faldt på og krogede 2 sudere før tid! (Det kan du læse om andetssteds her på siden!).
Pausefiskeren ventede til natten lukkede sig omkring de 2 gæve webredaktører inden han krogede 2 af eksemplarer af de skønne Tinca tinca ... og den 3. ganske tidligt om morgenen. Og når så sultne gedder giver uro på foderpladsen, så kan man da lige tage et par bonus-gedder med inden Kasper serverer hjemmelavede pandekager til morgenmad!

Læs evt. mere om turen lige her:

Den årlige sudertur med Pausefiskeren

Traditionen tro skulle der igen i år medefiskes efter sudere med Finn Pausefiskeren. (www.pausefiskeren.dk)
Fiskeriet startede sidst på eftermiddagen, efter en strategi-snak om fiskepladser, fodfodring og rigs over en iskold Sort Guld.
Jeg fiskede med penneflåd og majs, men havde som noget nyt også en stang med et bundrig ude. Rigget var udstyret med en feeder, som blev fyldt med en blanding af majs, rasp, vaniljesukker og noget jordbærpulver. Krogen på bundrigget blev agnet med to majs.
Efter et par timers fiskeri skete der lidt på min flådstang. Turens første suder krogede sig selv, imens jeg havde ryggen til. Den hev hurtigt line af hjulet, og da jeg fik givet modhug, sad fisken der stadigt. En fin suder på 51 cm. og 1,93 kilo.
Skallerne nappede også på både flåd og bundrig, men vi var egentligt ikke så plagede af dem, som vi nogle gange har været i denne mose. En times tid senere, imens vi sad og spiste aftensmad, gik en fisk på mit bundrig. Bidmelderen hylede, og jeg måtte efterlade den vestjyske cabonara special, til fordel for en fin lille suder på ca. 1,5 kilo. Fedt at bundfiskeriet med feeder også virkede!
Fiskeriet gik lidt i stå, og på et tidspunkt hen på aftenen, ville jeg lige tjekke om der stadigt var majs på mit bundrig og foder i feederen. Bidmelderen havde ikke bippet, men der var noget levende for enden af linen da jeg hev ind. En lang tynd sag - en kæmpe ål? Nej det var såmænd en gammel kending fra mosen. En meget tynd gedde, som kun var blevet endnu tyndere end sidst jeg fangede den. Gedden har en karakteristisk skade i undermunden, så den er nem at kende. Den var 82 cm. lang og vejede beskedne 2,11 kilo!
Aftenfiskeriet fortsatte, og omkring midnat fik Finn et godt hug. En suder på omkring 2,5 kilo kunne nettes i nattens mulm og mørke. Finns suder måtte fejres med en god rom, og kl. 1, var vi begge klar til et par timer i soveposerne.
Finn stod så vidt jeg ved op kl. 4, imens jeg snuede en times tid længere. Finn havde mistet en suder imens jeg sov, men han fik chancen igen, kort tid efter at jeg stod op. Endnu en god suder kom i fangstnettet, og for at det ikke skal være løgn, fik Finn endnu en suder inden vi stoppede fiskeriet ved 9-tiden om formiddagen. Ind imellem Finns sudere, fik han også et par gedder på agnfisk. Så vi endte med at fange 5 sudere, 3 gedder, et par håndfulde skaller og en aborre eller to.
En hyggelig tur i suder-mosen... men det var ikke nok, turen fortsatte i Den Gamle Grusgrav, hvor der skulle fiskes karper... læs med her: https://www.fiskefoto.dk/fangstrapport/karper/2871
Vis hele fangstrapporten

Suder! Personlig rekord fra suder-mosen!

En overnatning ved mosen, hvor jeg plejer at fange mine stor-sudere.
Lunt sommervejr og en vejrudsigt som lovede - næsten ingen vind om natten, kaldte på årets første suder-sats. Fiskeriet startede ved 20 tiden, hvor jeg forfodrede på min sædvanlige plads med en blanding af rasp og dåsemajs. Småskaller ringede over hele søen, så jeg forventede, at der nok hurtigt ville være tusindvis af små skaller på pladsen, men hverken skaller eller sudere besøgte pladsen, de første par timer... Først kl. 22:20 kom der et klassisk suder-hug. Først en stribe af bobler hen over foderpladsen, og så et kraftigt løft i penneflådet. Modhug og årets første suder var kroget! En fin fisk på 2,27 kilo og 53 cm. Yes sir! Kort efter fik jeg endnu en suder på, denne gang på min lille UL stang. Sudere tog et kraftigt udløb, men faldt af efter et par sekunder - ÆV!... men det var ikke slut, for der var hurtigt hug igen, og denne gang kunne jeg lande en lidt mindre suder på 2,25 kilo og 51 cm. Ved midnatstid sagde jeg godnat, og lagde mig til at sove i soveposen under et træ. Kl. 4.00 ringede vækkeuret, og kl. 4.15 var jeg ude at fjerene. Ret hurtigt var der suder-bobler på pladsen, men jeg mistede den første suder som huggede. Først kl. 5:30 fik jeg igen hug, og denne gang kom min nye PR. suder ind. En velfightende fisk på 2,63 kilo og 53 cm. Fisken havde en grim vækst på den ene finne, så lækker var den egentligt ikke, men trofæbilledet blev taget fra dens gode side.
Så var det ovre med suderene, og da det begyndte at lysne rigtigt, kom der småskaller på pladsen. Jeg brugte skallerne til at fiske efter gedder. En lille levende skalle, kan selv den mest kræsne mosegedde ikke stå for! Der var godt gang i gedderne, og i løbet af formiddagen fik jeg 3 gedder på land. De var ikke store, alle fisk vejede omkring 2 kilo. Ind imellem gedderne fik jeg et lidt anderledes hug på en flådfisket levende skalle. Hurtige rusk i linen, og en fisk som ikke fightede som en gedde. En fin aborre på 29 cm og 290 gram. I forhold til de aborrer jeg før har fanget i mosen, må man sige at den var et monster. En god overnatning med 3 sudere over 2 kilo, 3 gedder, en fin aborre og en hel række af småskaller!
Vis hele fangstrapporten

Suder-tur med ny personlig rekord

En ny mose som jeg aldrig før havde fisket i, skulle testes! Jeg havde fået adgang til søen igennem min onkel, og han fortalte at der blev fanget en del gedder og mindre aborrer og skaller i søen, men engang havde han også fanget en større og meget slimet fisk... det måtte jo næsten være en suder, for en brasen mente han ikke at det var.

Jeg startede fiskeriet ved 20 tiden. Et par kugler forfodring til de formodede sudere blev kastet ud et par forskellige steder, og så blev et par stænger rigget til med penneflåd og majs. Meget hurtigt var der aktivitet på pladsen, og en masse små bobler indikerede at der nok var fisk ved bunden. Det skulle dog vise sig, at det ikke var de ønskede sudere, men tusindvis af små skaller - en ren plage, når der skal medes efter søens store fredfisk! Jeg fangede mange skaller, men pludseligt fik jeg noget på, som bestemt ikke var en skalle. Min lille UL stang blev i den grad testet af en fisk som tog lange tunge udløb. Jeg fiskede med meget tynd line, så fisken kunne ikke fightes for hårdt. Det måtte jo næsten være en suder, og en stor en af slagsen. Skuffelsen var dog stor, da fisken gled ind over netkanten - en lang og tynd gedde som havde taget min flådfiskede majs!? Gedden var 83 cm. lang og vejede beskedne 2,9 kilo. Og ved nærmere eftertanke har gedden måske ikke hugget direkte på majsen, men i stedet på en skalle som kort for inden havde bidt på?... Gedden kom tilbage i vandet, og jeg kæmpede mig videre igennem de tusindvis af små skaller.

Ved 23 tiden kom et lidt anderledes hug, penneflådet som var monteret med et knæklys, bevægede sig langt til jre uden at gå under, og så stoppede det... hmm... ingen fisk? Men flådet gik lidt op og lidt ned, og så faldt modhugget. For enden var der en tung fisk, som padlede godt igennem! Endnu en mose-gedde? Nej! Denne gang var det den ægte vare. En dejlig suder og ny personlig rekord på 2,467 kilo og 66 cm.! En forøgelse af min tidligere PR. (2,001 kilo) på 466 gram. Så var turen vist reddet! Ved 12 tiden riggede jeg en stang til med et bundforfang agnet med regnorm, og lagde den i bidmelderen, og så lagde jeg mig til at sove i soveposen under æbletræet.

Kl 2:30 blev jeg vækket af et enkelt bip fra bidmelderen, jeg satte mig op i soveposen og lyttede efter, og så gik bipperiet amok, jeg fik mine gummistøvler på, og sprang ned til den hylende bidmelder. Stangen blev løftet, og naturligvis var der fisk for enden! En flot suder som vejede få gram mindre en den forrige, kunne det være den samme? Nej fisken var 13 cm. kortere end den forrige, så man må sige at den har været i forholdsvist god stand. Selvom at jeg kun havde fået et par timers søvn, kunne det vist ikke betale sig at gå i seng igen. Jeg fortsatte bundmedefiskeriet og fiskede også med mine to stænger med penneflåd og majs. Et par timer senere fik jeg en suder på 1,815 kilo / 37 cm. Da det rigtigt begyndte at lysne bed skallerne igen, og jeg fik også et par aborrer - på majs!

En godkendt tur til et nyt vand, som vist hellere må få et besøg igen senere på sommeren.

(En kvik bruger har opdaget at der vist har været noget galt med målebåndet eller ham der målte fiskene. Suderne har været 47, 53 og 56 cm. Jeg må have mig et nyt målebånd. Tak til Brian.)
Vis hele fangstrapporten

Fangstrapport fra Østjylland, privat sø (Sø / mose)

Kristi himmelfartsdag stod i medefiskeriets tegn. Jeg havde lovet Finn fra www.pausefiskeren.dk en suder/karpe tur, og nu skulle det være. Vejret var godt, grejet var pakket og Pausefiskeren var på pletten! Turen gik til en gammel grusgravssø, hvor der plejer at være mulighed for fine karper, sudere, skaller, aborrer og af og til en regnbueørred. Vi startede fiskeriet hen på eftermiddagen, og der gik ikke så længe, før vi havde både skalle og aborre på artslisten. Jeg fik også en skælkarpe lige under kiloet efter et par timers fiskeri. Vi forventede at suderne ville begynde at indfinde sig på foderpladsen ved 20 tiden, men der skete ikke så meget. Det blev kun til flere aborrer og skaller, indtil mørket begyndte at sænke sig over søen. Ved 22 - 23 tiden så vi en stor suder ½ meter fra land på kun 20 - 30 cm. vand. Suderen stak af da vi forskrækkede den, men kort tid efter kom den tilbage, og så en til og pludseligt kunne vi se flere sudere svømme rundt, lige for fødderne af os. Suderne stod af og til med hovedet begravet i søbunden, så halen stak op over vandoverfladen! Jeg tilpassede jden på mit flåd, og fiskede en majs lige for snuden af en af suderne. Suderen sugede majsen til sig, og modhugget faldt... turens første suder kunne nettes, efter en fin lille fight. Vi fik ikke flere sudere den aften, men tidligt om morgenen ved 4 tiden fik Finn en fin suder, samt en karpe-hybrid af en slags. Morgenen og formiddagen gik uden den store aktivitet på pladsen, ud over mindre aborrer og skaller. Men sent på formiddagen fik Finn et rigtigt godt hug, på hans bundfiskede majs-regnorme cocktail. En skælkarpe havde ladet sig friste, og blev fightet på let grej. En dejlig fisk på ca. 2,2 kilo til Pausefiskeren!
En rigtig hyggelig tur med lidt fisk, lidt øl og rom og masser af røverhistorier...

Se Finns beretninger fra turen her: