Sport Dres
Emma Line
Geoff Anderson
Netbait
fiskpaakrogen.dk
Geoff Anderson

Hvilken stang?

Gå til Gabriel Kirkeby's profil
Gabriel Kirkeby (mandag d. 16. oktober 2023 18:19:25)
Østjylland

Hvilken stang?

Jeg har nu i et godt stykke tid haft en god sammensat samling af gummidyr og grej dertil som jeg ikke har fået fisket med endnu af diverse grunde. Jeg er dog nu stødt på diverse “jigging-stænger” på diverse online grejshops og andre steder og er nu begyndt at spekulere på om man optimalt bør have såden en for at fiske bedst med gummidyrene. Det som jeg har lige nu som kunne bruges til opgaven er en standard 9 fods kyststang med en kastevægt fra 5 til 25-30g. Det som jeg specielt har lagt mærke til er at de stænger som jeg har set til gummi-agn er helt ned til 6 fod, så jeg er bekymret for at kyststangen er for lang. Desuden ved jeg ikke om den er for blød eller hård i det med henhold til stangens action. Er disse eller andre egenskaber i stangen specielt vigtige ved fiskeri med gummi-agn? Vil en ny stang være til at foretrække eller er den som jeg har udemærket? Hvad bruger i og har i nogle gode råd med henhold til grej, pladser eller metoder?

Ps. Agnene er primært tiltænkt aborre, og i mindre grad kyst- og havnetorsk, men der er også agn som kan bruges til ørreder af forskellig slags, sandart hvis at jeg er så heldig samt gedder med flere.
Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (torsdag d. 19. oktober 2023 19:08:03)
Østjylland
Jeg bruger næsten altid min ret lette UL stang, når jeg fisker efter aborrer med jigs. Jeg har nogle gange prøvet at bruge en kraftigere stang, og der har jeg ingen føling med agnen i forhold til når jeg bruger min UL stang. Men det drejer sig jo altid om, at vægten på agnen skal passe nogenlunde med den kastevægt som er angivet på stangen. På en havn med store sten vil det nok altid være en fordel at bruge en kaftig og længere stang, så torskene kan holdes fri af stenene og fisken kan løftes op ved hjælp af stangen.



Gå til Gabriel Kirkeby's profil
Gabriel Kirkeby (torsdag d. 19. oktober 2023 20:19:36)
Østjylland
Jeg har dog også nogle cheburashka hoveder som jeg bruger med min UL stang, men det er også det. De er nede omkring bunden af dens kastevægt på 2 gram og jeg skal ikke meget derover før at jig fiskeri bliver ineffektivt med den. Stangen er nemlig meget fleksibel og blød i det hvilket er fantastisk til små blink spinnere, men det fungere ikke til små hop med en jig på mere end 2-3 gram. Alt i min gummidyrssamling vil veje mere end 5 gram at bruge og meget af det vil komme til at veje over 10 gram som er UL stangens maksimale kastevægt. Dog har jeg erfaringer med at kyststænger faktisk har en udemærket evne til at lave de svirp med stangspidsen som giver de karakteristiske hop i en jig. Jeg tænkte bare om en kort “jigging stang” vil kunne gøre dette i en betydeligt bedre grad, men det lyder på dig som om at det ikke er så vigtigt 🙂. Her er et billede af hele sættet:

Gå til Kasper Strube's profil
Kasper Strube (torsdag d. 19. oktober 2023 20:31:09)
Østjylland
Jeg har ikke så meget forstand på det, men det lyder rigtigt, det du skriver, at stangen skal have en lidt blød spids
Shopping guide
Det største udvalg - I den største butik – Til den bedste pris.
Havture med M/S Bodil og M/S Muddi.
Find din nærmeste forhandler af kvalitetstøj fra Geoff Anderson her
En webshop med alt inden for fiskeagn, direkte til din dør.
Spændende fiskegrej til en god pris!
Find FiskeFoto.dk på Facebook
Pausefiskeren.dk