Havkat (Anarhichas lupus)

Havkat (Anarhichas lupus) havkattefiskeri, havkatfiskeri, koteletfisk
Havkat (Anarhichas lupus) havkattefiskeri, havkatfiskeri, koteletfiskHavkat (Anarhichas lupus) havkattefiskeri, havkatfiskeri, koteletfiskHavkat (Anarhichas lupus) havkattefiskeri, havkatfiskeri, koteletfiskHavkat (Anarhichas lupus) havkattefiskeri, havkatfiskeri, koteletfisk

Kendetegn - Sådan kender du havkat

Havkatten er ikke svær at kende fra andre fiskearter. Havkatten har et fladt rundt hoved, og havkattens mund er fyldt med strittende og meget kraftige tænder. Havkattens kropsform kan minde om kutlingernes, dog bliver havkatten meget større. Havkatten har et meget kraftigt bid, så når den levende fisk håndteres, skal fingrene holdes ude af fiskens mund.

Havkattefiskeri - Hvordan fanger man havkat?

Havkatten er en rovfisk som opholder sig på bunden. Havkatten fanges oftest på noget naturligt agn, så et kraftigt bundforfang med et lod på 200 - 500 gram samt en stor enkeltkrog agnet med makrel, sild eller hornfisk er den rette medicin.

Fiskepladser - Hvor fanges havkat?

Havkatten lever i havet på dybt vand, så de havkatte som fanges i Danmark tages altid fra båd. Med turbåde er det muligt at komme på målrettet havkattefiskeri på Nordsøen, hvor der bla fiskes på vrag. Havkatten opholder sig gerne i vrag eller andre huler på havets bund.

Spisefisk - Tilberedning af havkat

Havkatten er en jt værdsat spisefisk.

Hvor stor kan en havkat blive?

Den tungeste havkat indrapporteret på FiskeFoto vejer 4,5 kg. Den officielle danske lystfiskerrekord for havkat er 18 kg.

Fiskekalender - Hvornår fanges havkat?

Januar

8 kg line9,000 kg.
10 kg line2,500 kg.
Dansk rekord18,000 kg.

Sammenlign billeder af havkat med billeder af en anden fiskeart

Vælg en fiskeart på listen:

Havkat på andre sprog

Engelsk:wolf-fish, catfish
Tysk:Katfish, Seewolf
Norsk:gråsteinbit
Svensk:havskatt
Latin:Anarhichas lupus
I Danmark kendes havkat også under navnet:
koteletfisk.
Find de udenlandske navne på andre arter her

Mindstemål for havkat:

Der findes ingen mindstemål for havkat.
Find alle mindstemål for danske fisk her

Fredningstider for havkat:

Der findes ingen fredningstider for havkat.
Find alle fredningstider for danske fisk her

5 fangster af Havkat

Udvalgte fangstrapporter med havkat-fangster

Havkattefiskeri på Det Gule Rev

Vejrmeldingen så ikke for lovende ud op til vores havkattetur på Det Gule Rev, men vi fik samme dag som vi skulle afsted besked om, at turen ikke blev aflyst. Søren og jeg kørte sammen imod Thyborøn i det vestjyske, hvor vi skulle på en todagestur med MS Bodil.
Den første nat var noget af en vippetur, men da vi ankom til fiskepladsen efter 9 timers sejlads, var vejret blevet ganske fint. Søren havde sørget for madding. Der var masser af makreller, smelt, skalrejer, skrubber og endda jomfruhummer haler. Agnen blev sat på kraftige bundforfang med store kroge, men vi eksperimenterede også lidt ved at sætte en lille krog på et stykke oppe af linen. Den lille krog gav langt de fleste fisk, selv havkatten var oppe at tage den lidt jtsvævende agn.
I løbet af de to dage på havet fik jeg 2 havkatte, 4 langer, lidt sej, mange kuller, en hvilling og masser af torsk. 31 kilo filet samt nogle hele torsk fik jeg med hjem i fryseren. Søren havde ogås godt fiskeri, og han fik hele 6 havkatte i løbet af de 2 dage. Tak til Bodil
Vis hele fangstrapporten

M/s bodil havkat

M/s bodil . Kasper Strube ( FiskeFoto.dk ) og jeg havde snakket om i flere år og ta på havkatte tur med ms bodil .sidste år var Kasper af sted hvor han fik sin første havkat .jeg var dog ikke helt klar i nu .i år kunne jeg mærke at jeg var ved og være klar og efter en snak med Brian Kristensen ( Danske artsfiskere ) I januar mrd bestemte jeg mig for det skulle være i år så jeg tog kontakt til Kasper Strube (min beste fiske magter igennem mange år ) vi fik bestilt et par pladser på en af de få ture der var 2 ledig pladser på havkatte tur med ms bodil .den nærmeste tid op til turen var nærmest u udholdig for mig pga svingende vejr udsigt og changer for turen ville blive af lyst .men fredag formiddag kom meldingen vi sejler ud 🙂 .Så blev det alvor de sidste ting blev pakket og jeg blev afhentede af Kasper kl 20:00 fredag aften og vi ankom til ms bodil kl 22:00 om aften og fil læsset alt om bord og fik fundet en køje og sove i. Kl 2:00 vågnede jeg ved motoren blev startede op i starten gik det meget roligt men da vi kom på åben vand begyndte skibet og gynge en del så det blev ikke til meget søvn .kl 5 om morgen vågnede vi og gik op på dæk og fik en kop kaffe .jeg var så dårlig at jeg ikke engang kunne ryge en hel cigaret på trods af at jeg havde søsyge plaster på .men meldingen fra skipper var at vi først var fremme kl 11:00 på første fiske plads så vi gik til køjs igen . Vi stod op igen kl 10:00 og var klar til og fiske .vi startede fiskeriet kl11:30 og der var godt med fisk fra starten af mest torsk men jeg fik også hurtigt nogle kuller på en mindre ophænge krog agnet med makrel filet kuller var ny art for mig art nr 86 i dk.🙂Kasper var den første af os der fik havkat på krogen .en fin en på ca 3 kg en times tid sener fik jeg min første havkat også ny art for mig art nr 87 i dk havkattene flad fanget på stor krog helt ved bunden agnet med makrel filet .næste spændene fisk for mig blev lange ny art nr 88 i dk .i løbet af dagen fik jeg hele 4 mindre havkatte om bord der ud over fik jeg også nogle sej og mange torsk .første dag var over og vi gik til køjs natten forløb mere roligt og jeg fik en del søvn kl 7 startede vi op igen med fiskeriet jeg prøvede med nogle ophænge agnet med lange tynde makrel strimlerne efter lubbe uden held men pludseligt var der et godt hug jeg kunne mærke at fisken var stor det var en havkat der havde taget den nederste op hænger havkatten vejede 5,5 kg. Og var turens største og udløste en penge premie 🙂 .sener fik jeg enu en havkat på 3,5 kg så jeg fik ialt 6 havkatte og der kom hele 32 havkatte om bord på turen .ved middags tid vente vi hjem af og var i havn kl 21 :30 . Stor tak til ms bodil .per skipper og Ole som stod for bla fildeling af fisk .de sørgede for vi fik en fantastisk tur🙂

Havkat, lubbe, kuller og andet godt fra Revet

En havkat har jeg aldrig før fanget, og på MS Bodils kalender var der lige nøjagtigt en enkelt ledig plads på en havkattetur her først i maj, så den hoppede jeg på. Man ved ved jo aldrig om kutterturen på Nordsøen bliver aflyst pga. dårligt vejr, men jeg krydsede fingre, og det virkede åbenbart. For kl. 2 om natten gik det afsted ud på havet fra Thyborøn sammen med 11 andre lystfiskere og Per og Ole som kaptajner på MS Bodil.
Inden afgang fra havnen, havde jeg fisket mig lidt madding i Thorsminde. Tre hornfisk og en enkelt sild kom med i agnposen. De friske hornfiskestrimler sad super godt på krogene på de kraftige bundforfang, og fiskene nede i dybet kunne ikke stå for en bid fisk med grønne ben. Vi fiskede i to dage på Nordsøen, og især den første dag var der godt gang i de specielle arter. Jeg fangede som den første på turen en lille havkat, eller måske nærmere en killing, for stor var den ikke. Senere kom flere havkatte ombord, og min tyske sidemand på turen, fik en havkat på hele 12,1 kilo! Ud over havkatten fangede jeg også lubbe, kuller, sej, torsk og mange langer. De fleste af fiskene bed på en stor enkeltkrog agnet med hornfisk og pyntet med en gummisprutte. Dog fangede jeg mine to kuller på en noget mindre bonuskrog, som jeg bandt på lidt længere oppe på forfanget. Bonuskrogen var også agnet med små stykker af hornfisk. En super tur på havet, hvor jeg fik den eftertragtede nye art på min artsliste.