Hej Kasper!
Jeg lærte rigget at kende sommeren 2013, hvor jeg var så heldig at kunne hyggefiske i det vestjyske med et par herlige schweiziske fiskebumser – de fiskede rigtigt meget med Texas-rigget, både efter
aborrer og åens ørreder!
Mine første mere primitive rigs 2013 – tilpasset af det grej, der kunne rodes frem fra diverse gemmer på Æ Pralstow – bestod blot af den nylonline, der i forvejen var på
aborre-sættet, et
kuglesynk i passende størrelse og hul igennem og en offset-krog fra SavageGear. På krogen monterede jeg blot en SavageGear Sandeel Slug. Og
høp! Første fyraftensfiskeri gav et to-cifret antal
aborrer mellem 24-29 cm på 45 minutter.
Hen over vinteren blev der surfet en del på Youtube – for Texas-rigget er jo ikke overraskende amerikansk – og de fyre sparer ikke på de gode videoklip fra det overvældende bass-fiskeri (Texas-rigget fortælles bl.a. allerede at være udviklet midt i 1960erne, da diverse gummiorm så dagens lys – og rigget har gjort mange professionelle bass-fiskere til vindere af store turneringer – og store pengepræmier (De er jo skøre de amerikanere …).
Under fiskeriet gælder det om, at få gummidyret til at hoppe, således den glidende vægt (kuglesynk eller andre mere bullet-agtige gennemløbssynk som beskrevet herunder) bumper mod bunden og skaber røre i dybet. Varieret indspinning også her en fordel.
Mit opdaterede rig er blevet til efter lidt snusen rundt på de lidt mere støvede hylder hos de vestjyske
grejpushere (Lystfiskeren i Hvide Sande og Korsholm i Skjern) – og efter opdagelse af den tyske net-butik www.camo-tackle.de
Texas-rigget 2014: Fra
højre mod venstre - Reins Tungsten Slip Sinker (3,5 g) glidende på fluorocarbon-forfanget - perle til at beskytte
knuden - Owner Cultiva TL-01 Softbait Krog med Twistlock size 2 - Lunker City 3" Ribster i farven Green Pumpkin/Watermelon.
Kan det inspirere?
God jagt på de
sortstribede!
Knæk og Bræk derude!
Pausefiskeren